1.

2.

Aapinen: Veneilijälle

  • Artikkelin kategoria:Yleinen

Veneilijälle – Veneilyn AapinenVeneilyn Aapiseen on tiiviiseen muotoon pyritty kokoamaan ne keskeiset asiat, jotka jokaisen vesillä liikkuvan on välttämätöntä tietää jo oman turvallisuutensa vuoksi. Perustietojen hankinta on pienveneilijällekin osa sitä…

Jatka lukemistaVeneilijälle

3.

Aapinen: Veneilyn 10 sääntöä

  • Artikkelin kategoria:Yleinen

Veneilyn kymmenen sääntöä:1. Pidä veneesi merikelpoisena ja säilytä hyvä järjestys veneessäsi!2. Pidä aina tarpeellinen turvavarustus veneessäsi!     Pelastus - tyhjennys - ensiapu - sammutus - hätämerkinanto!3. Pysyttele veneesi ominaisuuksia vastaavilla…

Jatka lukemistaVeneilyn 10 sääntöä

4.

Aapinen: Mielessä veneen ostaminen

  • Artikkelin kategoria:Yleinen

Mielessä veneen ostaminenVeneen ostajan kannattaa ennen päätöksentekoaan miettiä seuraavia asioita:Tutki huolellisesti Tutustu esitteisiin, vertaa, haastattele veneenomistajia, kysele asiantuntijoilta, katsele veneitä maissa ja vesillä, tee koepurjehduksia ja -ajoja.Muista käyttötarkoitus Mihin aiot pääasiallisesti venettä…

Jatka lukemistaMielessä veneen ostaminen

5.

Aapinen: Veneen CE-sertifiointi

  • Artikkelin kategoria:Yleinen

Mikä on veneen CE-sertifiointi?Kaikkien EU:ssa myytävien 2,5-24 m huviveneiden on täytettävä EU:n huvivenedirektiivin vaatimukset eli olla sertifioituja. Osoituksena tästä on veneessä CE-merkki. Veneessä on lisäksi oltava valmistajan kilpi, mistä selviää…

Jatka lukemistaVeneen CE-sertifiointi

6.

Aapinen: Venevakuutus

  • Artikkelin kategoria:Yleinen

VenevakuutusKannattaako vene vakuuttaa?Vene on usein suuri investointi. Vahingon satuttua saattaa olla, etteivät rahat riitä mahdollisesti lainarahoituksella hankitun veneen korjaamiseen tai uuden hankkimiseen.Vakuutus turvaakin veneilyn jatkumisen ja vesillä olosta nauttimisen myös…

Jatka lukemistaVenevakuutus

7.

Aapinen: Veneen rekisteröinti

  • Artikkelin kategoria:Yleinen

Veneen rekisteröintiLiikenne- ja viestintäviraston, eli Traficomin ylläpitämään vesikulkuneuvorekisteriin on ilmoitettava yli 15 kW (20 hv) moottorilla varustetut veneet sekä kaikki pituudeltaan yli 5,5 metriset veneet, vaikka niissä ei olisi moottoria.…

Jatka lukemistaVeneen rekisteröinti

8.

Aapinen: Veneen tunnistenumero WIN

  • Artikkelin kategoria:Yleinen

Veneen tunnistenumero eli WIN-koodiHuvivenedirektiivi määrää, että jokainen vene varustetaan aluksen tunnistenumerolla, eli WIN-koodilla (Watercraft Identification Number). Nykyään tunnistusnumero tunnetaan nimellä WIN (Watercraft Identification Number = vesikulkuneuvon tunnistusnumero).  Täsmälleen samaa asiaa tarkoittavat…

Jatka lukemistaVeneen tunnistenumero WIN

9.

Aapinen: Luota asiantuntijaan

  • Artikkelin kategoria:Yleinen

Luota asiantuntijaanKun ostat veneen alan ammattiliikkeestä, on myös kuluttajansuoja suhteellisen vahva. Suurin osa käytettyjen veneiden kaupoista tehdään kuitenkin yksityishenkilöiden välillä. Silloin on hyvä pyytää asiantuntijan apua kaupantekoon, varsinkin jos kyseessä…

Jatka lukemistaLuota asiantuntijaan

10.

Aapinen: Veneen katsastus

  • Artikkelin kategoria:Yleinen

Veneen katsastus Huviveneiden katsastustoiminta on Suomen Purjehdus ja Veneily ry:n harjoittamaa vapaaehtoista veneilyturvallisuustoimintaa. Koulutetut katsastajat katsastavat seurojen jäsenten veneitä erillisen katsastusohjeiston mukaisesti. Runkokatsastuksen voi suorittaa myös Finnboatin kuntokartoittaja. Veneseuraan kuuluvalla veneilijällä on…

Jatka lukemistaVeneen katsastus

11.

Aapinen: Köydet ja solmut

  • Artikkelin kategoria:Yleinen

Köydet ja solmut Veneen kiinnitysköysi on mitoitettava siten, että murtolujuus vastaa suunnilleen veneen painoa. Kiinnitysköysiksi sopivat parhaiten joustavat, hankausta kestävät köysityypit kuten polypropeeni- ja polyesteriköydet.Ankkuriköydeksi paras on punottu köysi (esim. polyesteri).…

Jatka lukemistaKöydet ja solmut

12.

Aapinen: Laituriin kiinnittäminen

  • Artikkelin kategoria:Yleinen

Laituriin kiinnittäminenLähesty laituria pienellä nopeudella, selvitä köydet ja laita lepuuttajat valmiiksi paikoilleen. Jos laiturissa on ahdasta tai se on sinulle tuntematon, tee ylimääräinen tarkistuskierros ennen laituriin ajoa.Älä koskaan yritä jarruttaa…

Jatka lukemistaLaituriin kiinnittäminen

13.

Aapinen: Ankkurointi

  • Artikkelin kategoria:Yleinen

AnkkurointiAnkkuria valittaessa vaikuttaa sen kokoon veneen paino ja tuulipinta sekä ankkurin malli. Tavanomaisen ankkurin painon tulee olla vähintään sama kuin:veneen pituus (m) + veneen leveys (m) + veneen paino (tonnia)Korkealle…

Jatka lukemistaAnkkurointi

14.

Aapinen: Kiinnittäminen poijuun

  • Artikkelin kategoria:Yleinen

Kiinnittäminen poijuunYksinomaan poijuun kiinnitetään yleensä sellaiset veneet, jotka eivät syväyksensä vuoksi pääse laituriin.Poijuun kiinnityttäessä kiinnitysköyden tulee olla n. yksi kolmasosa veneen pituudesta. Liian lyhyt köysi saattaa veden noustessa tai aallokossa…

Jatka lukemistaKiinnittäminen poijuun

15.

Aapinen: Saapuminen luonnonsatamaan

  • Artikkelin kategoria:Yleinen

Saapuminen luonnonsatamaan Valmistaudu ajoissa rantautumista varten. Kipparina sinun on oltava varma siitä, että jokainen tietää tehtävänsä rantauduttaessa. Laita kiinnitysköydet valmiiksi (selvitä sotkut!), ota venehaka esille ja laita lepuuttajat paikoilleen ennen rantaan…

Jatka lukemistaSaapuminen luonnonsatamaan

16.

Aapinen: Hyvät merimiestavat

  • Artikkelin kategoria:Yleinen

Hyvät merimiestavatVesilläliikkujien määrä kasvaa jatkuvasti ja jokaisen on yhä enemmän otettava huomioon myös muut veneilijät. Hyvä veneilijä on vastuuntuntoinen ja noudattaa seuraavia sääntöjä:1. Vene ja varusteet ovat aina moitteettomassa kunnossa.2.…

Jatka lukemistaHyvät merimiestavat

17.

Aapinen: Vesillelähtö

  • Artikkelin kategoria:Yleinen

VesillelähtöNämä ohjeet on osoitettu erityisesti veneen KIPPARILLE, vastuusi on jakamaton.Ennen lähtöäMääräät kuinka monta henkeä veneeseen otetaan. Älä ylikuormita venettä. Jaa kuorma oikein huomioiden veneen koko ja ominaisuudet.Yhtään humalaista ei oteta mukaan!…

Jatka lukemistaVesillelähtö

18.

Aapinen: Aja säästäen

  • Artikkelin kategoria:Yleinen

Aja yhtä paljon kuin ennen, mutta säästäen 1. Vene ja moottoriValitse vene ja moottori todellisten tarpeittesi mukaan. Veneen ja moottorin on oltava oikeassa suhteessa. Kun tunnet moottoriveneesi hyvin, saat siitä irti…

Jatka lukemistaAja säästäen

19.

Aapinen: Navigoiminen

  • Artikkelin kategoria:Yleinen

NavigoiminenMerikarttoja voi ostaa Karttakeskuksesta ja sen jälleenmyyjiltä, kirjakaupoista ja alan liikkeistä. Veneilijälle soveltuvat parhaiten 1:50 000 –mittakaavaiset karttasarjat. Yksilehtiset rannikko- ja sisävesikartat soveltuvat myös hyvin veneilykäyttöön. Avomeripurjehdukseen ja reittisuunnitteluun soveltuvat…

Jatka lukemistaNavigoiminen

20.

Aapinen: Sää

  • Artikkelin kategoria:Yleinen

SääSäätiedotus kannattaa kuunnella aina - vaikka kyseessä olisi lyhytkin veneretki. Tuulen nopeus voi nousta nopeastikin esim. ukkoskuurojen yhteydessä ja siksi sään seuraaminen jatkuvasti on tärkeää.Säätiedotus merenkulkijoille luetaan Yleisradion Radio Suomen…

Jatka lukemistaSää

21.

Aapinen: Sumussa ja myrskyssä

  • Artikkelin kategoria:Yleinen

Sumussa ja myrskyssäJos et ole koskaan veneillyt kovassa aallokossa ja tuulessa tai joutunut sumun yllättämäksi, et osaa kuvitella millaista se on. Ei yksikään veneilyn opas eikä yksikään valokuva pysty välittämään…

Jatka lukemistaSumussa ja myrskyssä

22.

Aapinen: Viitat

  • Artikkelin kategoria:Yleinen

ViitatKulkuvesillä merenkululle vaarana olevien esteiden kuten karien, matalikkojen, hylkyjen tms. merkitsemiseen eli kulkuväylien viitoittamiseen käytetään viittoja (reimareita).Viitoitus perustuu kahteen perusjärjestelmään, kardinaalijärjestelmään (ilmansuuntien mukaiseen) ja lateraalijärjestelmään (väylän sivun mukaiseen). Kardinaalijärjestelmässä viitta…

Jatka lukemistaViitat

23.

Aapinen: Merikartan käyttö

  • Artikkelin kategoria:Yleinen

Merikartan käyttöAjan tasalla oleva merikartta on välttämätön liikkuessasi tuntemattomilla vesillä. Vuonna 2003 aloitettiin merikarttauudistus, jonka aikana vihreät merikartat korvattiin uusilla sinisillä. Päivitystyö saatiin valmiiksi vuonna 2009.Tutki merikorttisi merkkien selityksiä! Seuraavat kuvat…

Jatka lukemistaMerikartan käyttö

24.

Aapinen: Valot

  • Artikkelin kategoria:Yleinen

ValotOn vaarallista ja laitonta ajaa pimeässä valoitta. Valojen puuttuminen pimeän aikana voi vaikuttaa yhteentörmäämistapauksissa syyllisyyskysymyksiin.Tarkasta valosi hyvissä ajoin ennen pimeää. Eri tyyppiset veneet on velvoitettu pitämään erilaisia valoja. Näin myös…

Jatka lukemistaValot

25.

Aapinen: Pimeällä liikkuminen

  • Artikkelin kategoria:Yleinen

Pimeällä liikkuminenAloittelijan on parasta välttää vesillä liikkumista pimeällä.Opettele pimeällä liikkumista varten:kulku- ja muiden valojen käyttö sekä merkitysviittojen valotunnuksetmajakoiden ja loistojen värit ja valotunnukset sekä viitoitettujen väylien valotpimeänavigointi. Tarkista veneesikulkuvalotkarttavalotVaraa hyvä taskulamppu mukaan ja…

Jatka lukemistaPimeällä liikkuminen

26.

Aapinen: Veneilijän ensiapuvarustus

  • Artikkelin kategoria:Yleinen

Veneilijän ensiapuvarustusMuista varustaa veneesi siten, että mahdollisista vaaratilanteista voit selvitä ilman ulkopuolista apua.Henkeä uhkaavissa tilanteissa esim. hukkuneiden, kylmettyneiden tai vaikeasti palaneiden henkiin jääminen riippuu enemmän pelastajien mielenmaltin säilymisestä tiedoista, kekseliäisyydestä…

Jatka lukemistaVeneilijän ensiapuvarustus

27.

Aapinen: Väistämissäännöt

  • Artikkelin kategoria:Yleinen

VäistämissäännötJotta vesillä pystyisi liikkumaan joustavasti ja muille veneilijöille harmia aiheuttamatta, on tunnettava väistämissäännöt, jotka sisältyvät Meriteiden sääntöihin ja Sisävesisääntöihin.Pienveneilijöiden on erityisesti muistettava, että alle 7 m konealuksen, jonka suurin nopeus…

Jatka lukemistaVäistämissäännöt

28.

Aapinen: Veneily ja ympäristö

  • Artikkelin kategoria:Yleinen

Veneily ja ympäristö Suomessa jokamiehen oikeudet sallivat myös luonnonsatamiin rantautumisen. Veneen voi ankkuroida tai sillä voi rantautua toisin sanoen lähes minne vain, ellei sitä merikortissa tai vesiliikennemerkein tai maan omistajan toimesta…

Jatka lukemistaVeneily ja ympäristö

29.

30.

Aapinen: Mies yli laidan!

  • Artikkelin kategoria:Yleinen

Mies yli laidan!Mies yli laidan -tilanne on aina vakava. Sitä kannattaa harjoitella etukäteen hyvällä säällä, koska myrskyssä, pimeässä tai sumussa ei harjoituksiin enää jää aikaa.Pienveneestä veteen joutunut kannattaa aina auttaa…

Jatka lukemistaMies yli laidan!

31.

Aapinen: Kylmä vesi on kavala

  • Artikkelin kategoria:Yleinen

Kylmä vesi on kavala vastustajaRiittävän pitkä oleskelu jopa uintikelpoisessa vedessä tainnuttaa ihmisen ennen pitkää ja tappaa hänet lopulta.Kylmään veteen joutuneen ihmisen elimistö puolustautuu jäähtymistä vastaan keskittämällä verenkierron ruumiin ydinalueelle. Lihaksisto…

Jatka lukemistaKylmä vesi on kavala

32.

Aapinen: Karilla

  • Artikkelin kategoria:Yleinen

KarillaKarille ajettaessa on rauhallisuus yhtä tärkeätä kuin muissakin hätätilanteissa.Jos vene ei ole saanut vuotoja, se yritetään irrottaa siirtämällä sitä takaisin tulosuunnassa. Purjeveneessä voi käyttää apuna vinssejä sen jälkeen, kun ankkuri…

Jatka lukemistaKarilla

33.

Aapinen: Vaarallinen venepalo

  • Artikkelin kategoria:Yleinen

Venepalo on aina vaarallinenVenepalo on aina vaarallinen, koska ainoa pelastautumissuunta on vesi.Vaarallisinta on bensiini, etenkin höyrystyneenä. Yleisin venepalon syy on höyrystyneen polttoaineen syttyminen joko liekistä tai kipinästä. Kahvikupillinen höyrystynyttä bensiiniä…

Jatka lukemistaVaarallinen venepalo

34.

Aapinen: Tunne hätämerkit

  • Artikkelin kategoria:Yleinen

Tunne hätämerkitUseimmiten merihätään joudutaan odottamatta, hyvissä olosuhteissa ja tutuilla vesillä. Näin voi käydä myös hyvälle ja vastuuntuntoiselle veneilijälle. Siksi lyhyellekin venematkalle lähdettäessä kannattaa varautua mahdolliseen vaaratilanteeseen. Suomessa meripelastuksen johtamisesta vastaa…

Jatka lukemistaTunne hätämerkit

35.

Aapinen: Hätäpuhelu

  • Artikkelin kategoria:Yleinen

HätäpuheluIlmoita hätätapauksesta tai vaaratilanteesta VHF- tai MF-taajuuksilla digiselektiivikutsulla (DSC), VHF-radiolla, puhelimella tai muulla nopealla tavalla meripelastuksen hälytysnumeroon. Meripelastuksen hälytysnumeroon soittaessasi puhelu yhdistyy lähimpään johtokeskukseen. Voit käyttää myös alueellista numeroa lähimpään…

Jatka lukemistaHätäpuhelu

36.

Aapinen: Yhteydenpitovälineet

  • Artikkelin kategoria:Yleinen

YhteydenpitovälineetSopivaa yhteydenpitovälinettä veneeseen valittaessa tärkeimpänä lähtökohtana on pidettävä veneilyaluetta ja yhteydenpitovälineen soveltuvuutta vesille. Veneilyturvallisuuden kannalta ehdottomasti paras yhteydenpitoväline merellä on VHF-radiopuhelin. Se soveltuu lähes kaikkiin venetyyppeihin ja sillä saa suoran yhteyden…

Jatka lukemistaYhteydenpitovälineet

37.

Aapinen: Hoida joka päivä

  • Artikkelin kategoria:Yleinen

Hoida joka päiväVene moottoreineen ja varusteineen on pitkään harkittu ostos. Siispä on toivottavaa, että se palvelisi isäntäänsä moitteettomasti useita vuosia. Mutta mikään vene tai moottori ei pysy hoitamatta kunnossa. Helpoimmalla…

Jatka lukemistaHoida joka päivä

38.

Aapinen: Rajojen ylittäminen

  • Artikkelin kategoria:Yleinen

Rajojen ylittäminenSchengen-sopimus Schengen-sopimuksen tarkoituksena on helpottaa ihmisten liikkumista sopimusmaiden välisessä liikenteessä. Käytännössä tämä tarkoittaa sitä, että rajamuodollisuuksista on luovuttu sopimukseen kuuluvien maiden välisessä liikenteessä. Schengen-maita on nykyään yhteensä 26, muun muassa…

Jatka lukemistaRajojen ylittäminen

39.

Aapinen: Trossi on fiksun veneilijän merkki

  • Artikkelin kategoria:Yleinen

Trossi on fiksun veneilijän merkkiTiesitkö, että vesillä toimintakyvyttömäksi joutuneen veneen pelastaminen on useimmiten maksullista, jos ihmishenkiä ei ole vaarassa? Ihmiset viedään turvaan aina korvauksetta, mutta veneen kiireettömäksi siirroksi luettavasta avustustehtävästä…

Jatka lukemistaTrossi on fiksun veneilijän merkki

40.

Aapinen: Veneilyn turvamääräykset

  • Artikkelin kategoria:Yleinen

Veneilyn turvamääräykset Vesiliikennettä koskeva lainsäädäntö koskee kaikkia vesikulkuneuvoja.Voimassa olevan vesiliikennelain mukaan kaikissa moottorilla varustetuissa veneissä ja yli 5 metrin pituisissa purjeveneissä tulee lain mukaan olla seuraavat turvavarusteet:hyväksytty pelastusliivi, kelluntapukine tai pelastuspuku…

Jatka lukemistaVeneilyn turvamääräykset

41.

42.

Aapinen: Aluksille annettavat pysäytysmerkit

  • Artikkelin kategoria:Yleinen

Aluksille annettavat pysäytysmerkit Valvontaviranomaiset (esim. poliisi, merivartiosto tai tulli) voivat pysäyttää veneen.Pysähtymiskäskyä on aina välittömästi noudatettava. Käsky voidaan antaa joko näyttämällä pysäytysmerkkilevyä tai kansainvälistä viestilippua (L-kirjain) tai antamalla äänimerkki, jossa on…

Jatka lukemistaAluksille annettavat pysäytysmerkit

43.

44.

45.

Aapinen: Vesiliikennelaki 782/2019

  • Artikkelin kategoria:Yleinen

Uusi vesiliikennelaki astui voimaan kesäkuussa 2020.Keskeisiä uudistuksia uudessa vesiliikennelaissa ovat mm. Lain piirissä olevien alusten määritelmä:uuden lain mukaan "Vesikulkuneuvolla tarkoitetaan veteen tukeutuvaa ja vesillä liikkumiseen käytettävää alusta, kulkuneuvoa ja välinettä".Päällikkömääritelmän ja…

Jatka lukemistaVesiliikennelaki 782/2019