Ratamoottoriveneily – käytännön veneilynedistämistä

Ajankohtaista

Pitkään on puhuttu venealan ja veneilyn ukkoutumisesta ja harrastuksen pariin kaivataankin kipeästi uusia veneilijöitä. Ratamoottoriveneilyn puolella on ryhdytty tuumasta toimeen.

Ratamoottoriveneilijät lähtölaiturissa

Ratamoottoriveneily vaipui menneinä vuosina eräänlaiseen hiljaiseloon ainakin junioripuolella, vaikka meillä oli lajin keulakuvaksi esittää kaksi maailmanmestaruutta voittanut Sami Seliö. Harrastuksen elvyttämiseksi entisiin mittasuhteisiin ryhdyttiin pari vuotta sitten, kun ratamoottoriveneilyn SM-sarja rukattiin uuteen uskoon. Sen nimeksi tuli RaceWKND!, jonka taustalla vaikuttaa osaaja Kurt Möller ja myös Suomen Purjehdus ja Veneilyn Nopeuskilpailutoimikunnan puheenjohtaja Sami Seliö.

Junnuja mukaan

SM-sarjan kehittäminen on SPV:n tulevaisuuden kärkihankkeita ja näin ollen SPV:n alainen avoin sarja, johon voivat osallistua kaikki kahdeksan vuotta täyttäneet kuljettajat. Sarja sai 2018 uuden promoottorin, Liquid Level Promotions, joka vielä kolme vuotta vastaa RaceWKNDi-sarjan käytännön toteutuksesta. 

– Lajille haluttiin tehdä ”facelift”, jotta se saataisiin tunnetummaksi ja mielenkiintoisemmaksi niin osallistujille, suurelle yleisölle kuin myös uusille potentiaalisille harrastajille ja kilpailijoille, kertoo ensi kaudella taustalle jättäytyvä vaikuttaja Kurt Möller. Tarkoitus on kasvattaa medianäkyvyyttä ja harrastajamäärää. Toinen kausi 2019 osoitti, että tässä on onnistuttu oikein hyvin. Hankkeen peräsimeen astuu nyt LLP:n Johannes Böhmig.

Uusien harrastajien houkutteleminen ratamoottoriveneilyn pariin alkaa siitä, että junioreille annetaan mahdollisuus tutustua lajiin ja osallistua kilpailutoimintaan. RaceWKND!-sarjaa ajetaankin neljässä veneluokassa, joista kahdessa on ikärajoitukset. SJ10-luokan kilpaveneen rattiin pääsee jo sinä vuonna kun täyttää kahdeksan ja seuraavaan eli GT15-luokan veneeseen, jossa on viisi hevosvoimaa voimakkaampi perämoottori, kelpuutetaan 10-vuotiaat. GT30-luokkaan askel on jo hieman suurempi, kuten vene ja moottori, vaatimuksena on 14 vuoden ikä eikä yläikärajaa ole. Vähän vanhempana eli 16-vuotiaana pääsee Formula 4-katin rattiin, jolla päästään jo runsaat 60 solmua. Houkuttelemalla nuoria jo aikaisessa vaiheessa mukaan tähän vauhdikkaaseen lajiin mahdollistetaan myös kilpailu-uran toivottavasti jatkuessa junnujen kasvaminen kansainvälisen tason kilpakuskeiksi, jotta saisimme uusia F1-maailmanmestareita kaksinkertaisen sellaisen Sami Seliön sekä Filip Romsin seuraajiksi.

RaceWKND!-sarjaan osallistuminen sisältää tiettyjä vaatimuksia. Jokaisen kuljettajan on ensinnäkin kuuluttava tiimiin, joka minimissään muodostuu kuljettajasta ja tiimipäälliköstä. Useamman kuljettajan tiimejä viime kaudella olivat esimerkiksi Veleiro Racing Team ja Sharjah Junior Team. Muita olivat sipoolaiset BBB Racing Team ja BMG Racing Team sekä Formula 1 –kuljettajan Filip Romsin junioritiimi. Myös ohjaajalupa on välttämätön, SJ10-luokassa se on kansallinen ja muissa kansainvälinen. Uudet kuljettajat suorittavat pienen kirjallisen kokeen ennen ohjaajaluvan myöntämistä.

Kilpailijan pitää myös olla jonkin SPV:n alaisen venekerhon jäsen. Myös varikkoalueen kalustamista varten jokaisella tiimillä on oltava oma teltta ja tietty turvallisuuteen liittyvä varustus. Kisasarjalla tavoitellaan entistä suurempaa ja näyttävämpää medianäkyvyyttä ja tämän selkeyttämiseksi tulee tiimillä olla yhtenäinen tai tunnistettava graafinen elementti, kuten vaikka logolla varustettu T-paita.

Vauhtia ympäri Suomen

Viime kesänä SM-sarja eli RaceWKND!-tapahtuma vieraili viidellä paikkakunnalla. Tapahtumaviikonloput olivat kisalähtöjen osalta kaksipäiväisiä, eli lauantaina ja sunnuntaina jokaisessa luokassa järjestettiin kaksi erää per päivä, kaiken kaikkiaan siis 16 starttia. Veneiden katsastukset aloitettiin jo perjantaina, mutta niitä jatkettiin myös lauantaiaamuna kun kaikki eivät ehtineet paikalle edellisen päivän aikana.

SM-sarjan osalta kausi alkoi kesäkuun alussa Raumalla, mutta toki nuoret kuljettajat olivat harjoitelleet jo toukokuun aikana. Heinäkuun loppupuolella kisattiin kaksi viikonloppua, ensin Jyväskylässä ja sen jälkeen Kuopiossa. Näihin tapahtumiin osallistui nelisenkymmentä kuljettajaa, nuorimpien SJ10-luokassa 14 venettä ja GT15-luokassa 10.

Ratamoottoriveneiden huoltoa varikolla
Moottorihuoltoa RaceWKND!-tapahtuman starttien välillä. 

Osallistujamäärältään suurin tapahtuma oli RaceWKND! Kotkassa elokuussa, jolloin radalla nähtiin runsaat 60 kilpuria. Tämä johtui siitä, että sekä GT30 että F4-luokassa kisattiin MM-pisteistä. F4-luokan maailmanmestaruuspisteet vei Tuukka Lehtonen varsin selvällä erolla toiseksi sijoittuneeseen Alexander Lindholmiin, joka vuorostaan voitti koko kilpailusarjan päätteeksi Suomen mestaruuden. Mukana oli 14 ohjaajaa yhdeksästä eri maasta. GT30-mestaruuden voitti norjalainen Andre Solvang ja Tino Seppälä oli parhaana suomalaisena viides.

F4-luokan MM-sarja päättyi syyskuussa Italiassa ja Tuukka Lehtonen otti kultaa näytöstyyliin. Toisen polven F4-kuski Alexander Lindholm otti pronssia ja sai ensimmäisen arvokisamitalinsa.

Kausi 2019 päättyi elo-syyskuun vaihteessa Helsingin kilpailuviikonloppuun Soutustadionin edustalla, jolloin jaossa oli myös Pohjoismaiden mestaruudet. RaceWKND!-sarja voitiin päättää erinomaisissa olosuhteissa ja jakaa sekä SM- että PM-mitalit.

SJ10-luokassa Suomen mestariksi kaasutti Eemil Kaipio, joka sijoittui Helsingissä kolmanneksi. Helsingin osakilpailun voittanut Leevi Paasonen nousi hopealle. Pronssia sai Casper Åström. SJ10-luokka oli huipputasainen läpi hienon RaceWKND!-kauden. Luokka sai arvoisensa todella jännittävän ja tiukan loppuratkaisun. GT15-luokassa Wilhelm Sundberg toi Suomeen PM-kullan. Sundberg oli SM-sarjassa kolmantena ennen Helsingin kisaa, mutta hallitsi kauden päätösosakilpailua. Hän otti maksimipisteet voittamalla kolme neljästä lähdöstä. Toiseksi kilpailussa sijoittui Ruotsin Hilmer Wiberg ja kolmanneksi Viron Sten Ivanov. Helsingissä viidenneksi sijoittunut Oliver Martin varmisti itselleen Suomen mestaruuden. SM-hopea meni Arthur Sundbäckille ja pronssi Sundbergille. GT30-luokassa SM-kultaan ajoi Tino Lehto, joka sijoittui Helsingissä kolmanneksi. Hän ajoi komean kauden ja oli jokaisessa kisassa palkintokorokkeella. SM-sarjassa toisena ollut Tino Seppälä koki Soutustadionilla ikävän takaiskun, kun hänen veneeseensä tuli repeämä lauantaina 31. elokuuta. Hänen kisaviikonloppunsa päättyi siis heti alkuunsa. Helsingissä toiseksi sijoittunut Noel Vänttinen nousi hopealle. Seppälä sai kuitenkin pronssisen mitalin. Helsingin kisan ja samalla PM-kultaa voitti Viron Kärol Soodla.
Ratamoottoriveneilijä Jenni Rantala
Jenni Rantala ajoi Veleiron tiimissä SM-sarjassa seitsemänneksi. 

Esimerkkitiimi

Kotkalainen Veleiro Oy on venealan erikoisliike, jonka toimintaan kuuluvat telakkapalvelut kuten veneiden talvisäilytys ja korjaukset sekä moottorihuollot, uusien Volvo Penta– ja Vetus-moottorien myynti sekä veneilyvarusteiden myynti. Yritys perusti Veleiro Racing –kilpavenetiimin, jonka tavoitteena on luoda lapsille ja nuorille mahdollisuus harrastaa kilpaveneilyä mahdollisimman helpolla tavalla, avaimet käteen -periaatteella. Kaudella 2019 tiimiin kuului viisi kuljettajaa.

– Viime kaudella ajatimme nuoria kuljettajia viidellä veneellä, mutta ensi kaudeksi tähtäimessä on saada tiimiin yhdeksän venettä, joista kuusi olisi Veleiron, tiimipäällikkö Jani Taurén kertoo. Juniorit ajavat kausimaksulla ja tiimi omistaa kaluston, varikkoteltat ja muut tarvittavat varusteet. Syksyisin järjestämme junnuille ja heidän vanhemmilleen lajiin tutustumisiltoja ja keväällä ajoharjoittelua. 

Taurén pitää RaceWKND!-sarjaa onnistuneena, sitä kiersi viime kaudella 35 venettä ja tulijoita tiimiin oli viime keväänä enemmän kuin siihen voitiin ottaa. Sarja on selvästikin antanut lajille uutta potkua.

Teksti: Kari Wilén
Kuvat: Jani Taurén

Juttu on julkaistu alun perin Finnboat Newsin numerossa 3/2019