Veneen kuntokartoituksella lisävarmuutta käytetyn veneen kauppaan

Ajankohtaista

Veneen kuntokartoituksesta on suurta hyötyä etenkin yksityishenklöiden välisessä venekaupassa, sillä sen avulla sekä ostaja että myyjä saavat realistisen kuvan veneen kunnosta.

Pekka Kosunen Hopeasalmen telakalta on yksi Finnboatin valtuuttamista kuntotarkastajista.”Kartoitus sopii erityisen hyvin suuremman käytetyn veneen osto- ja myyntitilanteeseen”, kuntokartoittaja Pekka Kosunen Hopeasalmen telakalta kertoo.

Finnboatin kuntokartoituksen tarkoitus on veneen meriturvallisuuden ja yleisen kunnon varmistaminen, joten sen voi tehdä omalle veneelle vaikka alus ei vaihtaisikaan omistajaa. Kuntokartoitus sopii kaiken tyyppisille veneille ja siitä annetaan kirjallinen raportti.

Kevätsesongin eli veneiden vesillelaskun aikaan viralliset kuntokartoittajat ovat kaikkien telakkayrittäjien tapaan kiireisiä. Mikäli veneen myynti on nyt ajankohtaista, kannattaa tarkastus teettää hyvissä ajoin ennen sesongin alkua.

Kuntokartoituksessa keskitytään turvallisuusriskien ehkäisyyn

Kuntokartoitus on tarkan määrämuotoinen ja sen apuna on Finnboatin kehittämä nettipohjainen kuntokartoitussovellus, josta kartoituksen tilaaja saa kuntokartoitusraportin sähköisenä tai tulostettuna.

Pekka Kosusen mukaan kuntotarkastuksessa kiinnitetään huomiota erityisesti veneen turvallisuuteen liittyviin rakenneasioihin

”Tarkastamme esimerkiksi, ettei veneessä ole runkovaurioita, läpiviennit toimivat oikein, ohjauslaitteet ovat oikeanlaiset ja oikein mitoitetut ja että kaikki kiinnitykset ovat kunnossa”, Kosunen kertoo.

”Etenkin piilevissä virheissä vene saattaa näyttää päällisin puolin aivan ehjältä ja toimivalta ja vain veneen rakenteisiin ja mitoittamiseen perehtynyt ammattilainen näkee, että kaikki ei olekaan kunnossa”, Kosunen jatkaa.

Kuntokartoitus tuo alennusta vakuutusmaksuihin

Mikäli omistaja teettää kartoituksen vuosittain, myöntävät käytännössä kaikki vakuutusyhtiöt veneelle saman alennuksen kuin seuroissa katsastetuille veneillekin.

Kuntokartoitus kestää veneen koosta riippuen puolesta kahteen tuntia ja se tehdään lähtökohtaisesti silloin, kun vene on muutenkin ylhäällä korjausta tai talvitelakointia varten.

Kuntokartoittajat ovat kokeneita ammattilaisia  

Kuntokartoittajat käyvät läpi kurssin, jossa veneen läpikäytävät osat ja varusteet käsitellään.  Järjestelmä sisältää veneen rungon sekä eräiden turvallisuuteen olennaisesti vaikuttavien kokonaisuuksien kartoittamisen vuosittain.

Tärkeimpiä, läpikäytäviä kokonaisuuksia ovat mm. rungon ja rakenteiden tarkistus (säilytyspukki, pohja, kyljet, peräsin, sinkit, köli, kölisaumat), kannen kunto ja tiiveys (kansi, heloitus, vanttiruuvit, kiinnityspisteet, luukut ja ikkunat), läpiviennit (raakaveden otto, pesuveden poisto), asennukset (kaidetolpat, vaijerit, kahvat, ohjaus, koneasennus, kaasuasennus, liesi, lämmityslaite, kölipultit), lain vaatimat varusteet ja muut varusteet.

Tarvittaessa kuntokartoittajat voivat konsultoida myös muita asiantuntijoita esimerkiksi moottoriin liittyvissä kysymyksissä.

Venealan Telakka- ja korjaamoyhdistyksen johdolla aloitettu kuntokartoitusprojekti on kehitetty yhdessä VTT:n veneasiantuntijoiden kanssa. Kuntokartoittajina voivat toimia Finnboatin jäsenyritysten korjaustoiminnassa mukana olevat asentajat tai muut asiantuntijat, joilla on vähintään kolmen vuoden kokemus alalta ja jotka ovat suorittaneet kuntokartoittajan kurssin.

Kuntokartoittajien kartoitusoikeus on voimassa kaksi vuotta kerrallaan. Sitä jatketaan, mikäli kartoittaja on osallistunut vähintään kerran vuodessa jatkokoulutukseen, jossa käydään läpi uusia korjaustekniikoita, aiheeseen liittyvien tuoteryhmien kehitystä ja jaetaan kokemuksia edellisen kauden kartoituksista.

Hyväksytyt Kuntokartoittajat yhteystietoineen löytyvät tältä sivulta kohdasta Kuntokartoittajat  ja heitä tapaat myös venemessujen telakkakadulla, hallissa 4.

Vene 17 Båt -messut Helsingin messukeskuksessa 10.–19.2.2017