Suomalainen perusvene on viisimetrinen perämoottorivene

Ajankohtaista

Suomen vesillä liikkuu 817 000 erilaista kelluvaa kulkuneuvoa, mutta huvikuunareita niistä on pieni osa. Tavallinen suomalainen veneilijä on mökkiläinen tai kalastaja, joka liikkuu viisimetrisellä perämoottoriveneellä. 

Suvi 4540 Duo

Suomen yleisin venetyyppi lienee savolaismallinen soutuvene, nykyisin tosin lujitemuovista valmistettuna. Niitä on rannoilla satoja tuhansia, kun kaikkien vesikulkuneuvojen määräksi arvioidaan runsaat 800 000 ja isompia, rekisteröityjä perämoottoriveneitä on näistä 135 000.

Pidemmälle venematkalle kovin moni ei perinteisen mallista soutuvenettä valitse, ja perämoottorilla käytettäväksi kapeaperäinen vene sopii huonosti. Moottoritehon lisääntyessä soutuveneen perä painuu syvälle ja keula nousee ylös, mutta vauhti ei enää kasva. Siksi tyypillisessä moottoriveneessä on leveä perä, jolloin vene nousee vauhdin lisääntyessä liukuun. 

”Pohjoismaiden suosituin moottorivene on viitisen metriä pitkä, enintään 50-hevosvoimaisella perämoottorilla varustettu avovene. Etenkin meillä Suomessa pieni perämoottorivene on yleiskäyttöinen alus, jolla käydään kalassa, viedään rakennustarvikkeet mökille, käydään retkellä ja opetetaan lapset veneilemään”, Ähtärissä alumiiniveneitä valmistavan Buster Boatsin tuotekehitysjohtaja Anders Kurtén sanoo. 

Viime vuonna rekisteröidyistä moottoriveneistä yli 60 prosenttia oli alle 5,5-metrisiä. Kaikista moottoriveneistä vielä suurempi osa osuu mökkiveneiden kokoluokkaan, sillä rekisteriin on merkitty vain teholtaan yli 15 kilowatin eli 20,4 hevosvoiman moottorilla varustetut veneet. 

Mökkivene on kevyt käsitellä ja kulkee trailerilla

Euroopan suurimman alumiinivenevalmistajan Busterin tulevan kesän suosikkimalliksi mökkiveneluokassa Kurtén ennakoi uutta Buster S:ää. Neljän hengen vene on kokonaan alumiinia ja alle 300 kiloa painavana se on kevyesti käsiteltävissä. Uutta on, että se tyhjenee laiturissa itsestään sadevedestä. Veneen voi varustella myös kalastusta varten vapalaatikolla ja heittotasolla, jonka päälle voi kiinnittää kalastuspenkin. 

”Buster S on tarkoitettu mökkeilyn yleisveneeksi lyhyemmille matkoille. Jos veneellä ajetaan pidempiä matkoja, on syytä valita esimerkiksi Buster Lx, jossa kahden pulpetin ja välioven suojaan sateelta ja roiskeilta mahtuu viisi henkeä”, Kurtén kertoo.

 

Monelle mökkiveneen hankkijalle tärkeä valintaan vaikuttava raja tulee kuitenkin tieliikenteestä: jarruton peräkärry saa painaa lasteineen enintään 750 kiloa. Kun kevyet venetrailerit painavat 150–200 kiloa, pitää veneen ja moottorin yhteispainon jäädä selvästi alle 500 kiloon. 

Lujitemuoviveneistä nämä ehdot täyttää esimerkiksi mikkeliläisen Suvin uutuusmalli, mökki- ja kalastuskäyttöön suunniteltu Suvi 4540 Duo. Veneen paino jää vielä suurimmalla, 30-hevosvoimaisella perämoottorilla varustettuna juuri ja juuri alle 400 kiloon. 

Vaikka pienin tuplapulpetti-Suvi on vain 4,5 metriä pitkä, on pulpettien takana tilaa neljälle hengelle. 

"Kahden pulpetin ja kahden tuulilasin ansiosta pariskunnalla on veneessä tasapuoliset olosuhteet”, Suvin myynti- ja tuotekehityspäällikkö Terho Liukkonen naurahtaa. 

Liukkosen mukaan 4540 Duo on markkinoiden edullisin tuplapulpettivene. Takapenkille mahtuu veneen pienestä koosta huolimatta istumaan pidempikin matkustaja, mutta 20–30 hevosvoiman koneteholla liukuun lähtö ei ole enää neljän ison miehen lastilla kovin ripeää. Liukkosen mukaan Duo sopiikin kiireettömälle eläkeläispariskunnalle tai ensiveneeksi perheelle, jossa on pari pientä lasta. 

Lisävarusteena on saatavana matkustusmukavuutta parantavia varusteita, mm. pulpettien välin peittävä pressuovi sekä perähyttikuomu.