Saaristosta nauttimiseen ei tarvitse suurta venettä

Ajankohtaista

Saaristosta nauttimiseen riittää pienikin vene, sanoo jo 11 pitkää venematkaa Buster-alumiiniveneellä tehnyt raumalainen merikapteeni Timo Aaltonen. 

”Pitkiä matkoja voi tehdä, kunhan suunnittele matkan hyvin ja ottaa huomioon sääolosuhteet”, Aaltonen sanoo.

Timo Aaltonen ja Sirpa Stenroos uudessa Buster XL -alumiiniveneessä

Pisin matka 640 mpk Buster RS:llä

Tähän mennessä pitkin pienevenamatka on ollut Selkämeren kierros, jonka Aaltonen teki 4,5 metriä pitkällä Buster RS:llä. Matkaa kertyi noin 640 meripeninkulmaa ensin Raumalta Ahvenanmeren kautta Gävleen, sitten Ruotsin rannikkoa pohjoiseen luonnonkauniin Höga Kusten -rannikkoseudun kautta Örnsköldsvikiin, ja sieltä kolmantena matkapäivänä Merenkurkun yli Vaasaan ja sieltä neljäntenä päivänä takaisin Raumalle.

Pitkillä matkoilla Raumalta Ruotsiin haastavin osuus on ollut Ahvenameren ylitys, joka vaatii pienellä veneellä säätiedotusten tutkimista etukäteen. Ammattimerenkulkijana Aaltonen ei ota vesillä liikkkuessaan riskejä. 

”Venematkoillamme ensisijaisen tärkeää on turvallisuus. Katsotaan vähän kelejä ja meillä on aina turvahenkilö maissa, kenelle ilmoitellaan missä liikutaan. Ahvenanmeren ylitystä varten mukana on hätäraketit ja käsisoihdut”, Timo Aaltonen selvittää.

Marssikompassillakin pärjäsi

Ensimmäiset pitkät venematkat Timo Aaltonen teki nyt jo edesmenneen isänsä Veini Aaltosen kanssa. Silloin matkat tehtiin armeijan marssikompassin ja perinteisten merikarttojen opastuksella. Ahvenanmeren ylityksessä isä piti kompassia kädessä, poika ohjasi ja käytti kaasua.

Kesän 2020 lomamatkoilla kalusto on jo eri tasoista, sillä nyt elämänkumppani Sirpa Stenroosin kanssa liikutaan upouudella kuusimetrisellä Buster XL:llä. Myös navigointiteknologiassa on siirrytty uudelle vuosituhannelle, sillä Buster XL:n vakiovarusteisiin kuuluva Buster Q -älynäyttö elektronisine karttoineen. Matkustajat ovat suojassa leveän, etupenkkien sivuille jatkuvan tuulilasin takana ja mukava matkanopeus on kelistä riippuen 20–30 solmua.

Aaltonen on silminnähden tyytyväinen uuteen veneeseensä, jonka ulkoisesta ilmeestä tekee erottuvan laidan valkoinen yläosa ja tummalla hiilikuituteipillä pinnoitettu alaosa. 

”Alumiinivene on huoleton vene, kestävä vene ja nykyään aika tyylikäskin”, Aaltonen sanoo.