Venemessujen kävijätyytyväisyys nousi

Ajankohtaista

Helsingin venemessuilla kävijät ovat entistä tyytyväisempiä kokemaansa, paljastuu Vene 24 Båt -tapahtuman kävijätutkimuksesta. Messujen kävijöistä kolmannes oli moottoriveneilijöitä ja purjehtijoita noin 17 %, kalastuksen harrastajien määrä on kasvussa.

Yleisöä Helsingin venemessuilla
Tuotekokonaisuuksista kiinnostavimpia olivat moottoriveneet (76 %), venevarusteet ja -tarvikkeet (60 %), vene-elektroniikka ja navigointi (39 %) ja kalastus (36 %). Kuva: Pekka Hannila

Messujen kävijätyytyväisyys oli kasvanut viime vuodesta ja 92 % oli tyytyväisiä tapahtumaan. 82 % vietti yli kolme tuntia messuilla, vastanneista 91 % oli vieraillut venemessuilla aikaisemmin ja ensikertalaisia oli 9 %. Verrattuna vuoteen 2023 ensikertalaisten määrä oli laskenut muutaman prosentin. 

Tuotekokonaisuuksista kiinnostavimpia olivat moottoriveneet (76 %), venevarusteet ja -tarvikkeet (60 %), vene-elektroniikka ja navigointi (39 %) ja kalastus (36 %). Purjeveneet kiinnostivat 29 % kävijöistä. Kalastuksen kiinnostus oli noussut edellisestä vuodesta 6 %. Avoimissa kommenteissa messuille kaivattiin erityisesti purjeveneitä ja muutamaa puuttunutta venebrändiä. Monet toivoivat messuille myös entistä enemmän pieniä ja edullisempia veneitä. 

Venemessujen kalastusosaston perhokalastusbaanalla Aleksi Halen ja Jani Ollikainen
Kalastus kiinnosti yhä useampia messukävijöitä. Perhokalastusbaanalla Aleksi Halen jututti kalastusopas Jani Ollikaista. Kuva: Pekka Hannila

Vene Båt -messut järjestettiin helmikuussa Helsingin Messukeskuksessa jo 53. kertaa. Tapahtuma on vakiinnuttanut asemansa Pohjois-Euroopan suurimpana veneilytapahtumana.

Venemessujen kävijäkyselyyn vastanneista suurin osa mieltää itsensä moottoriveneilijäksi (31 %). Kalastuksen harrastajia oli 22 %, mökkiveneilijöitä 21 % ja purjehtijoita 17 %. Verrattuna vuoden 2023 kyselyyn kalastuksen harrastajien määrä oli kasvanut neljä prosenttia. Vastanneista 85 % omistaa veneen. Noin puolet tuli venemessuille hakemaan uusia ideoita ja inspiraatiota sekä tutustumaan uutuustuotteisiin. Kolmannes kävijöistä tuli viettämään aikaa ystävien kanssa. 

Venealan yrityksille messut tärkeä tapahtuma

Myynti kävi osastolla viime vuoden tahtiin vaikeasta taloudellisesta tilanteesta huolimatta. Näytteilleasettajakyselyyn vastanneista 93 % piti tapahtumaa tärkeänä ja 89 % oli tyytyväisiä tapahtumaan.  Osa oli jo varannut osastopaikan Vene 25 Båt -messuille venemessujen aikana. Tärkeimmät syyt osallistua messuille oli yrityksen brändin tunnettuuden ylläpito ja lisääminen (80 %), uusien asiakkaiden tapaaminen (79 %), nykyisten asiakkaiden tapaaminen (66 %) ja myynti osastolla (55 %). Kävijät vastasivat hyvin yritysten tavoittelemia kohderyhmiä (84 %).

Vene 24 Båt -messujen kävijäkyselyyn vastasi 2098 kävijää (2023: 2400), näytteilleasettajakyselyyn 57 yritystä (2023: 79).

”Venealan yrityksille helmikuiset venemessut ovat erittäin tärkeä kevätkauden lähtölaukaus. Suomalaiset veneilijät osoittivat jälleen kerran, että talouden epävarmuuksista huolimatta veneilyn suosio on vahvassa vedossa”, toteaa toimitusjohtaja Jarkko Pajusalo Venealan Keskusliitto Finnboat ry:stä.

Ohjelmatarjonta lisääntynyt

Venemessuilla oli esillä satoja veneitä eri kokoluokissa ja kymmenittäin uutuuksia ensiesittelyssä. Reilusti yli puolet moottoriveneistä oli suomalaisia. Vene 24 Båt -messuilla valittiin nyt jo 25. kertaa Messujen veneet esillä olevista uutuuksista. Tänä vuonna Messujen avovene on Silver Seahawk BRX, Messujen retki- tai yhteysvene Saxdor 400 GTO/GTC  ja Messujen matkavene Marex 440 Gourmet Cruiser.  

Ohjelmaa tarjottiin kuudella ohjelmapisteellä. Purjehdussatamassa kuultiin tarinoita maailman meriltä, purjehdusasiaa ja ympäristöaiheita. Messujen vastuullisuuskumppani oli Baltic Sea Action Group ja Itämeri-päivää vietettiin messujen toisena perjantaina. Totalveneen Messissä kerrottiin veneilykohteista ja esiteltiin uutuusveneitä. Venemestarin Telakalta sai tietoa veneiden kunnostuksesta ja nähtiin työnäytöksiä. Kalastusalueella oli oma Alutroll-Tohatsu-lava kalastusohjelmalle ja Aalto-alueen altaalla nähtiin erilaisia esityksiä ja kisoja. Siellä pääsi myös itse kokeilemaan eri lajeja. Perhobaanalla heitettiin ensimmäistä kertaa opastetusti perhoa ja pidettiin kisoja. Ohjelmakalenterissa oli lähes 400 ohjelmaa.

Joukkoliikenteen lakko häiritsi

Vene 24 Båt -messuihin osallistui 314 yritystä, pinta-alaa oli käytössä yli 20 000 neliömetriä ja kävijöitä oli 57 142. Sekä näytteilleasettajamäärä että neliöt olivat kasvaneet edellisestä vuodesta – 47 yrityksellä ja 1250 neliöllä. Kävijämäärä sen sijaan laski 10 %:lla.

”Tunnelma messuilla oli hyvä ja uskon, että ilman ensimmäiseen viikonloppuun osunutta presidentinvaalien toista kierrosta ja neljänä päivän joukkoliikennelakkoa, kävijämäärä olisi ollut suurempi. Tarjonta oli ainakin kohdillaan. Kävijäkyselyn mukaan kotiin jäivät tänä vuonna ne, jotka olisivat tulleet vain viettämään aikaa venemessuille, joten messuilla tavoitettiin oikeanlaisia kävijöitä ”, kertoo tapahtumasta vastaava liiketoimintapäällikkö Jussi Kivikari Helsingin Messukeskuksesta.