Vanha mökkivene voi olla turvallisuusriski

Ajankohtaista

Vanhojen veneiden pahimpia turvallisuusriskejä ovat piilevät viat ja vaurioituneet rakenteet, joita ei ole korjattu.

Lujitemuoviveneet ovat pitkäikäisiä, mutta vuosien saatossa käyttö ja säilytys kuluttavat venettä, vaikka sitä ei ulkopuolelta heti huomaakaan. Vanhassa veneessä voi olla vaurioita, jotka eivät sinänsä haittaa veneen käyttöä, mutta tosipaikan tullen voivat heikentää esimerkiksi veneen kelluvuutta. 

”Vaikka lujitemuovi ei lahoa samalla tavalla kuin puuveneet, niin vanhassa lujitemuovissa saattaa olla vaurioita kriittisissä paikoissa. Vuosien käytön jälkeen ja vedettäessä venettä rantaan saattaa köli kulua jopa puhki. Tämä voi aiheuttaa vuotoja veneen sisään tai kelluketiloihin”, sanoo Max Johansson VTT:ltä. 

Vanhoissa ja myös monissa uusissa veneissä kelluvuus vedellä täytettynä on usein toteutettu ilmatiiviillä säiliöosastoilla. Nämä osastot saattavat ruveta vuotamaan ja jopa hajota.

”Mahdolliset kellukevaahdot ovat voineet painua kasaan, murentua tai jopa irrota, jolloin ne eivät enää toimi suunnittelulla tavalla. Myös mahdolliset tee-se-itse-miehen tekemät omat muutokset voivat vaarantaa veneen turvallisuutta. On oltava myös tarkkana, ettei ilmakellukesäiliöitä ole puhkaistu esimerkiksi varusteasennuksien yhteydessä ja ettei niistä ole tehty säilytyslokeroita”, Johansson sanoo.

Sanonnan mukaan puuvene kelluu, mutta Max Johanssonin mukaan vanhan puuveneen turvallisuuteenkaan ei kannata loputtomasti luottaa. 

”Kyllä se kelluu, mutta ei sitten paljon omaa painoa enempää kelluta. Laho puuvene ei edes kunnolla kellu”, Johansson mainitsee. 

Vaatimukset nostaneet turvallisuustasoa

Viime vuosina tulleet uudet säännöt ja vaatimukset ovat nostaneet veneiden turvallisuustasoa. Kesäkuussa 1998 voimaan astunut huvivenedirektiivi on myös yhtenäistänyt vaatimukset EU-maissa. 

Uusia vaatimuksia on asetettu varsinkin veneen lujuudelle, vakavuudelle ja kelluvuudelle. Myös veneen ohjailuomaisuuksiin kiinnitetään aiempaa enemmän huomioita.

Johanssonin mukaan keväällä, kun mökkiveneet laitetaan vesillelaskukuntoon, kannattaa miettiä miten turvallinen vanha vene oikein onkaan. 

”Jonain päivänä on valitettavasti myös todettava, että vanhan veneen puutteet ovat sillä tasolla, että on turvallisempaa ostaa uusi vene, jolloin turvallisuustaso on tämän päivän vaatimusten mukainen”, Johansson pohtii. 

Johanssonin mukaan aikoinaan hyvin tehty 1970-luvun vene voi kuitenkin olla yhtä turvallinen kuin 2000-luvun vene, vaikka 70-luvun vaatimukset olivat alhaisempia. 

Veneen omistajan tarkastuslista:

Tunnetko veneesi ja osaatko tarkistaa ettei rungossa, laidan reunoissa, kellukesäiliöissä tai muissa rakenteissa ole vaurioita?
Ovatko ilmakellukesäiliöt tiiviitä ja onko niissä kondenssivesitulpat paikallaan?
Muutkin perheenjäsenet saattavat käyttää venettä, tietävätkö he puutteista turvallisuustasossa?
Entä lapset, kuinka turvallisen veneen haluat antaa heille käyttöön?

Veneiden vaatimukset

Vesiliikennelaki vuodelta 1969 edellytti, että veneen on oltava "käyttötarkoitukseensa nähden turvallinen". Kuormitukselle ja varusteille ei asetettu vaatimuksia, mutta alle 4,5 metriä pitkän veneen piti kelluttaa siinä olevat henkilöt. Yli 20 hevosvoiman moottorilta varustetuilta veneiltä edellytettiin rattiohjausta. 

Vapaaehtoinen rakenne- ja turvallisuussäännöstö NBS (Pohjoismainen venenormisto) toi veneisiin ns. siniset kilvet. NBS asetti vaatimuksia mm. veneen varalaidalle ja kelluvuudelle. 

EU:n huvivenedirektiivi astui voimaan 16.6.1998, josta alkaen kaikkien EU:ssa kaupan olevien veneiden oli täytettävä direktiivin vaatimukset ja oltava CE-merkittyjä. Huvivenedirektiivi asetti vaatimuksia mm. veneiden ohjailuominaisuuksille ja velvoitti valmistajat toimittamaan veneen mukana omistajan käsikirjan.