Mercury Racing esittelee 200 APX -kilpaperämoottorin
Ajankohtaista 19.04.2021
Mercury Racing laajentaa kilpaperämoottoreiden Apex-sarjaansa Mercury Racing 200 APX:llä. Tämä V6-nelitahtimoottori on suunniteltu UIM F2- ja APBA OPC -rataveneisiin. Yli 200-hevosvoimainen 200 APX -perämoottori tarjoaa kilpaveneilijöille kestävän voimanlähteen ja uusimman nelitahtiteknologian vähentäen samalla pakokaasupäästöjä 50 prosenttia verrattuna Mercury Racing 200 XS OptiMaxiin ja 90 prosenttia verrattuna vanhaan SST 120 -malliin.
”Uusi 200 APX on suunniteltu tarjoamaan kisatiimeille huipputason suorituskyky pienemmillä huolto- ja polttoainekuluilla”, sanoo Mercury Racingin toimitusjohtaja Stuart Halley. “Mercury Racing pyrkii tuottamaan korkean suorituskyvyn kisamoottoreita, joilla päästöt pysyvät minimissä, ja 200 APX auttaa viemään tätä tavoitetta eteenpäin.”
Sekä UIM F2- että APBA OPC -radoilla kilpaillaan katamaraanirunkoisilla hiilikuituveneillä, jotka painavat vain hieman yli 510 kg moottori ja kuljettaja mukaan laskettuina. F2-veneet kykenevät lähes 190 km/h:n huippunopeuksiin ja kiihtyvät nollasta sataan reilussa 5 sekunnissa.
200 APX pohjautuu Mercury Marinen 3,4-litraiseen kahden nokka-akselin 24-venttiiliseen moottoriin. Kilpaversiossa moottorin puristussuhde on nostettu 10:1:stä 11:1:een ja ylin kierrosnopeus 5800:sta 6800:aan. Kevyen vauhtipyörän ansiosta moottori kiertää enemmän kuin perusmoottori. Polttoaineena moottori käyttää hyvin saatavilla olevaa 98-oktaanista (RON) bensiiniä.
200 APX:ssä on sama 12-tuumainen keskiosa kuin Mercury Racing 360 APX V8 -kilpaperämoottorissa, märällä öljypohjalla sekä integroitu hydraulinen ajokulman säätö ja nosto kauko-ohjattavilla pumpuilla. Potkurin nopeuden nostamiseksi 8000 RPM:ään uusi ylivaihteen ratassarja lisää käyttöakselin nopeutta vaihteistossa.
200 APX tuottaa noin 20 prosenttia enemmän vääntöä kuin kaksitahtimoottori, mutta matalammilla kierrosnopeuksilla ylivaihdejärjestelmä siirtää osan väännöstä nostamaan potkurin kierrosnopeutta. Tämä tarjoaa useimmille tiimeille mahdollisuuden käyttää samoja potkureita, joita he ovat käyttäneet kaksitahtimoottoreissa.
Mercury Racing 10W-30 MRX -moottoriöljy, uusi korkean suorituskyvyn täyssynteettinen voiteluöljy, kehitettiin yhdessä Mercury Racing 200 APX -perämoottorin kanssa ja on suunniteltu erityisesti kestämään sitä äärimmäistä kuumuutta ja kuormitusta, joille moottori altistuu ratakisoissa.
Mercury Racing 200 APX tulee saataville toukokuussa 2021 rajoitetusti F2-kisatiimeille.