Pohjankurussa osataan: esittelyssä Skuru Marine

Ajankohtaista

Skuru Marine Pohjankurussa

Raaseporin Pohjankurussa on telakka ja satama, jossa veneilijälle tarjotaan lähes kaikki mahdolliset palvelut, joita hän tarvitsee veneensä huoltamiseksi, korjaamiseksi ja säilyttämiseksi. Alueella toimii kaksi yritystä tiiviissä yhteistyössä sekä kolmas talvisäilytykseen keskittyvä yhteisö.

Kaupallista toimintaa alueella harjoittavat Skuru Marine ja Special Marine, joiden lisäksi veneenomistajien omistama halliyhtiö Pohjankurun Telakka tarjoaa talvisäilytystilaa lämpimissä halleissa. Tapasimme Skuru Marinen omistajan ja toimitusjohtajan Jonas Slotten, joka aloitti kertomalla alueella kymmenisen vuotta sitten virinneestä yritystoiminnasta.

Jonas Slotte Skuru Marinesta2000-luvulla alkoi tapahtua

– Alueella on jo 1980-luvun loppupuolelta asti harjoitettu venesäilytystoimintaa, mutta yritystoiminta vilkastui kun Finngulf Yachts tuli tänne vuonna 2002, Jonas Slotte kertoo. Alueella oli neljä hallia, jotka Stig Nordbladin yritys osti, kuten myös sataman laiturit.

– Tässä vaiheessa Tom Nylund jäi ilman säilytyspaikkaa omalle veneelleen. Hän hankki tähän tarkoitukseen lähistöltä 4500 neliön teollisuuskiinteistön – pienempää ei ollut tarjolla – ja sai veneensä sisälle suojaan, mutta samalla hänelle jäi paljon ylimääräistä hallitilaa. Nylund perusti silloin Special Marinen ja nyt yrityksellä on lämmintä hallitilaa noin 1,4 hehtaarin verran.

Finngulf valmisti purjeveneitä ja yritys otti vuonna 2006 yhteyttä Jonas Slotteen kysyäkseen, ottaisiko hän vetääkseen telakointitoiminnan alueella. Näin Skuru Marine perustettiin elokuussa 2006 ja toiminta lähti heti liikkeelle.

– Veneiden maalaustoiminnan saimme veneveistämöltä ikään kuin perintönä. Tämä on toiminta, jota olemme kehittäneet vahvasti ja josta olemme saaneet laajaa tunnustusta.

Seuraava suuri muutos tapahtui, kun Finngulf siirsi venevalmistuksensa Viroon. Tuotantohalli kävi tarpeettomaksi ja silloin Special Marine osti sen sekä sataman ja laiturit. Samalla yritys osti myös Pohjasta teollisuushallin ja tänne satamaan rakennettiin uusi halli suuria veneitä varten. Näin veneiden säilytystilaa saatiin yli hehtaarin verran.

Yhteistyötä

– Skuru Marine on siis operaatioyhtiö, jolla on kaksi yhteistyökumppania: Special Marine ja Pohjankurun Telakka (PKT), Jonas Slotte selvittää.

Puolentoista vuoden ajan Skuru Marine on myös ollut Volvo Pentan valtuutettu huolto-, myynti- ja asennuspiste.

– Voisi sanoa, että meillä on neljästä viiteen tukijalkaa, Slotte jatkaa. Ensinnäkin on telakkatoiminta, huollot sekä säilytyksessä olevien veneiden korjaus. Lisäksi teemme käytettyjen veneiden entisöintitöitä, kuten juuri runkojen uudelleen maalausta, tiikkikansien korjausta ja huoltoa sekä sisustus- ja puutöitä ja muita asennustöitä veneisiin. Teemme periaatteessa kaikkea, mikä kuuluu venetelakan toimenkuvaan.

Slotten mukaan telakalla osataan tehdä periaatteessa kaikenlaisia huoltotöitä; laminointia, maalausta ja puutöitä, koneasennuksia ja sähkötöitä. Vain metallityöt jätetään alihankkijan tehtäväksi.

Kasvua

Jonas Slotte katsoo luottavaisesti tulevaisuuteen.
– Tietysti markkinatilanne on haastava, kun uusien veneiden myynti on mikä se on, hän toteaa. Mutta ei lama ole ravistellut meitä erityisen kovasti. Olemassa olevat veneet tarvitsevat huoltoa ja korjausta, vaikka asiakkaamme välillä lykkäävätkin näitä töitä. Suurin osa asiakkaistamme tulee pääkaupunkiseudulta. Skuru Marinen liikevaihto on kasvanut joka vuosi ja oli viime vuonna noin 650 000 euroa, Special Marinen venealan liikevaihto hitusen pienempi.

Tämä artikkeli on lyhennelmä alkuperäisestä, joka on kokonaisuudessaan luettavissa Finnboat News -lehden numerossa 1/2016. Alkuperäinen teksti ja kuvat: Kari Wilén