Kaislaveneellä yli Suomenlahden

Ajankohtaista

Kaislaveneellä yli Suomenlahden – Ruffe 2021

Suomen ensimmäinen avomerikelpoinen kaislavene valmistuu

Erikoisista purjehdukseen ja mereen liittyvistä hankkeistaan tunnettu Kari ”Ruffe” Nurmi aikoo kokeilla, voiko Suomenlahden ylittää kaislaveneellä, jonka rakennusmateriaalina on suomalainen järviruoko. Ensimmäiset kellutuskokeet lupaavat hyvää.

Ruffe on aiemmin ylittänyt Suomenlahden Thor Heyerdahlin Kon-Tiki -lautan inspiroimalla laiturilla vuonna 2015, joten kokemuspohjaa hankkeen toteuttamiseksi löytyy. Tämän kertaisen aluksen esikuvana on toiminut RA-kaislavene, jolla Heyerdahl ylitti Atlantin valtameren vuonna 1970. 

Kaislaveneen runko valmistui kahdessa viikossa Helsingin Messukeskuksessa, ja mukana rakentamisessa on ollut kaislarakentamisen ammattilainen. 

Kaislavene messukeskuksessa

-Kaislaveneen rakentaminen on ollut mielenkiintoinen prosessi, sillä vastaavaa ei ole Suomessa ja suomalaisista materiaaleista aikaisemmin tehty. Ensimmäisessä vesillelaskussa testattiin aluksen kantavuutta, joka todettiin riittäväksi, jotta hanketta voidaan jatkaa. Seuraavaksi testataan aluksen purjehdusominaisuudet, Ruffe kertoo.  

Kaislavene muodostuu neljästä erillisestä kaislaponttonista, jotka on sidottu toisiinsa ja puiseen runkoon, joka muodostaa rakenteen selkärangan. Yhden ponttonin sitomiseen on käytetty noin 200 metriä köyttä, ja kaiken kaikkiaan veneessä on köyttä noin kilometrin verran. Aluksen pituudeksi tuli kahdeksan metriä, joka on noin puolitoista metriä suunniteltua pidempi. Leveyttä aluksella on noin kaksi metriä ja arvioitu paino on noin 800–1000 kiloa. 

-Suomenlahden ylitys on tarkoitus tehdä kesäkuun alussa Tallinnasta Helsinkiin. Ylitys tapahtuu itsenäisesti ilman saattovenettä. Meillä on Helsingissä kuitenkin oma turvavene valmiudessa, jotta mahdollisessa hätätilanteessa ei tarvitse turvautua pelastusviranomaisten apuun, Ruffe painottaa. 

Ylityksen arvioitu kesto on 1–2 vuorokautta. Kaislavene on varustettu tutkaheijastimella ja yhteydenpitovälineillä. Mukana on myös pieni sähköperämoottori, jolla on mahdollista väistää laivoja tuulen loppuessa.

Hanketta voi seurata Ruffen sosiaalisen median kanavista Facebookissa (seikkailun maku), Instagramissa ja YouTubessa: @kariruffenurmi sekä osoitteessa ruffe.fi.