Venepoliisin vinkit veneilykauden alkuun

Ajankohtaista

Veneilykauden alkaessa myös venepoliisi lähtee liikenteeseen Helsingin vesialueilla. Innokkaimmat huviveneilijät ovatkin jo vesillä, mutta liian kiire lähtö tai tarkistusten laiminlyönti voi kostautua ongelmina joko itse veneilyssä tai viimeistään poliisin asioita kysellessä. Vinkit veneilykauden aloittamiseen antaa ylikonstaapeli Jarmo Niininen Helsingin Venepoliisista.

Venepoliisi

Vene ja moottori huollettu

Huollot kannattaa aina tehdä säännöllisesti, mutta jos syyshuolto jostain syystä jäi tekemättä, tee se keväällä ennen vesille lähtöä. Polttoaineongelmat ovat yksi tyypillisin tekninen vika, miksi matka vesillä alkukaudesta keskeytyy. Kiinnitä huomiota polttoainejärjestelmään, eli tarkista vedenerotin ja polttoainesuodatin. Nykymoottorit ovat hienoja laitteita ja todella arkoja sille, että polttoaineen seassa on roskaa tai vettä. Keväällä vuorokauden lämpötilan vaihtelut ovat suuria, mikä voi aiheuttaa kondenssiongelmia.

Pelastusliivit kaikille

Veneessä täytyy olla liivit mukana kaikille veneessä olijoille. Tarkista paukkuliivit vähintään joka toinen vuosi, vaikkei laki sitä vaadikaan – kyse on turvallisuudesta. Nykyään veneilijöillä onkin jo aika hyvin liivit päällä, myös lemmikeillä. Vanhemmat näyttävät tässä hyvää esimerkkiä lapsille.

Tarkastettu sammutin

Sammutin vaaditaan, jos kyseessä on sisämoottorilla varustettu vene, veneessä liekillä toimiva keitin tai perämoottori yli 25 kW. Sammutin on tarkistettava vuosittain ja siinä on oltava hyväksyntämerkintä.

Laki vaatii 2 kg sammuttimen, mutta jos haluaa lisäturvaa, niin esimerkiksi 9–10 m retkiveneessä olisi hyvä olla parikin 6 kg:n sammutinta, toinen moottoritilan läheisyydessä ja toinen hytissä. Palo ei aina välttämättä syty moottoritilassa, vaan se voi alkaa esimerkiksi keulapotkurissa tai hytin sähkölaitteissa. Jenkkiveneiden kiinteä sammutin moottoritilassa ei myöskään riitä (eikä muuten auta hyttipalossa!), vaan laki vaatii nimenomaan irtosammuttimen.

Varmista, että sekä liivit että sammutin ovat helposti saatavilla, kun olet liikenteessä, liivit tietysti puettuna. On nähty tapauksia, joissa liivit ja sammutin ovat olleet veneessä lukollisessa laatikossa, jonka avain on jäänyt joko kotiin tai lukko on ruostunut kiinni.

Toimivat kulkuvalot

Muista tarkistaa kulkuvalot! Vaikka et pimeällä tai hämärässä yleensä veneilisikään, tarkista, että valot toimivat. Retki saattaa joskus syystä tai toisesta venyä hämärään asti ja silloin valot ovat tarpeen. Kun tullaan mereltä kaupunkiin, jossa on paljon taustavaloa, ulkomereltä tulijaa on todella vaikeaa nähdä – etenkin, jos tulijalla ei ole valoja.

Kulkuvalojen puuttuminen onkin liivien puuttumisen lisäksi ainoa rikkomus, jossa ei rikesakko koskaan riitä, vaan rangaistus on aina päiväsakkoja.

Ajantasaiset dokumentit

Veneen rekisteröintipaperit on oltava ajan tasalla ja aina mukana. Muista siis päivittää esimerkiksi osoitteenmuutokset ja moottorinvaihdot.

Navigointitaidot hallussa

Karttaplotterit ovat tänä päivänä yleistyneet, mutta veneen kuljettajalla pitää olla perusymmärrys navigoinnista ja paperikartan lukemisesta. On muistettava, että elektroniikka voi aina pettää ja sähköihin voi tulla häiriöitä. Tarkista ennen kauden alkua, että mukana on ajantasaiset päivitykset karttaohjelmista ja mahdollisimman tuore paperikartta.

Huomioi, että talvella jäät ovat voineet siirtää tai irrottaa merimerkkejä eli alkukaudesta on syytä noudattaa erityistä varovaisuutta.

Ei promilleissa ruoriin

Veneen kuljettajan täytyy olla ajokuntoinen ja hallita vene. Ruorijuoppouden raja on 1 promille, mutta on hyvä tiedostaa, että olennaista on kuljettajan kyky hallita venettä. Rangaistus ruorijuoppoudesta voi tulla alemmallakin lukemalla, jos kuljettajan kyky ohjata ja hallita venettä on selkeästi alentunut.

Veneen päällikkö ei voi luovuttaa venettä sellaiselle henkilölle, joka ei hallitse venettä: jos ruorissa on selkeästi henkilö, joka ei venettä hallitse ja vieressä päällikkö antaa ohjeita, päällikkö voidaan todeta ruorijuopoksi.

Kannattaa myös muistaa, että jos kuljettajan tai päällikön veressä on alkoholia, vaikka promilleja on alle ruorijuoppousrajan, ei vakuutus todennäköisesti korvaa vahinkoja esimerkiksi karilleajo- tai onnettomuustilanteessa.

Siirrä siis alkoholin nauttiminen rannalle ja odota aina rauhassa promillemäärän laskua riittävän kauan ennen vesillelähtöä.

Päällikön vastuu

Vastuu veneestä ja sen varusteista on veneen päälliköllä. Päällikkö huolehtii siitä, että veneen paperit ja varusteet ovat kunnossa. Päällikkö myös vastaa siitä, että venettä ohjaa siihen kykenevä ja oikeutettu henkilö.

Vene hallinnassa ja asenne kunnossa

Jos vene on itselle uusi (esimerkiksi viime kauden lopussa hankittu), harjoittele veneen hallintaa ennen vilkkaille väylille lähtöä. Nykyveneet ovat usein nopeita, mikä edellyttää kuskilta tarkempaa paneutumista veneen ominaisuuksiin ja esimerkiksi trimmien käyttöön.

Lähde liikenteeseen oikealla asenteella. Kertaa väistämissäännöt, muista hyvä merimiestapa ja oikea, joustava asenne. Helsingin edustalla on kesäaikaan todella paljon liikennettä SUP-laudoista kauppamerenkulkualuksiin ja sujuva liikenne vaatii joustavuutta ja hyvää asennetta kaikilta.

Reitti suunniteltu ja sääennuste tutkittu

Tee reittisuunnitelma ja tarkista säätiedotukset. Kerro reittisuunnitelmasi ja aikataulusi sukulaisille tai muille läheisille.

Kännykkä on nykyään yleensä ainoa mukana oleva yhteydenpitoväline ja siksi se kannattaa suojata. Vesi ja etenkin suolavesi tekee äkkiä hallaa nykypuhelimille. Laita siis kännykkä vedenpitävään pussiin – etenkin, jos liikut avoveneellä.

Hätänumerot mukana

Tallenna kännykkään Meripelastuksen hälytysnumero 02941000. Hätätilanteessa voi soittaa myös yleiseen hätänumeroon 112, mutta Meripelastus on nopein yhteys saada apua vesillä.

Isommissa veneissä meri-VHF (kanava 16) on myös hyvä yhteydenpitoväline hätätilanteissa. Jos veneessä VHF tai merenkulun tutka, muista hankkia radioluvat ja pitää tosite niistä mukana. Lisätietoa meri-VHFn käytöstä tästä.

Turvallista veneilykesää!

Helsingin venepoliisi lähtee liikenteeseen vappuna ja partioi Helsingin lähivesillä loka-marraskuulle asti. Venepoliisin kalustona on kaksi hytillistä sisämoottorilla ja vesisuihkuvetojärjestelmällä varustettua venettä ja yksi perämoottorilla varustettu pulpettivene.