Löydä uudet veneet, moottorit, varusteet, palvelut ja paljon muuta!

 

Vene kuntoon ennen vesillelaskua

Ajankohtaista 20.4.2018

Säynätsataman ja Ajolanrannan vinkit: välttämättömät tarkastukset ennen vesillelaskua

Veneen vesillelasku Päijänne Säynätsatama

Säynätsatamassa veneet lasketaan ja nostetaan järeällä trukilla. 

”Polttoainejärjestelmän suodattimet, merivesipumppujen siipipyörät, läpiviennit, hydrauliikan ohjausletkut, vetolaitteiden paljekumit, akut ja anodit”, luettelee Jyväskylässä Päijänteen rannalla toimivan Säynätsataman Esa Vilmusenaho veneen tärkeimpiä huolto- ja tarkastuskohteita ennen vesillelaskua.

”Hyviä vinkkejä”, vahvistaa Turun saaristossa Rymättylässä toimivan Ajolanrannan Antti Saarisalo. Hän korostaa kylmän talven jäljiltä akuston ja erityisesti kaikkien vesijärjestelmien tarkistamista, jotta mahdolliset vuodot huomataan varmasti.

”Kaikki läpiviennit ja letkut ovat riskipaikkoja, jos ne ovat päässeet jäätymään. Eli huolellinen tarkastus ennen vesillelaskua ja riittävä valvonta välittömästi vesillelaskun jälkeen, jotta mahdolliset vuotopaikat havaitaan”, Saarisalo neuvoo.

Vilmusenaho korostaa, että jos talvikuntoonlaitto on tilattu telakalta, niin palveluntarjoaja luonnollisesti myös varmistaa että jäätymisvaurioita ei ole. Jos taas telakka on hoitanut vain noston on veneen omistajan huolehdittava jäätymisenestosta. 

Osa kevään huoltotöistä on hyvä tehdä vasta veneen ollessa vedessä. Esimerkiksi autopilotin tai tutkan huolto edellyttävät, että venettä pääsee koeajamaan.

Yksittäisistä palveluista sopimusmalliin

veneen vesillelasku telakka Ajolanranta

Ajolanrannan omalla kalustolla voidaan käsitellä jopa 30 tonnin painoisia veneitä. 

Veneilykauden lähestyessä telakoilla tehdään vielä rutiinihuoltoja, mutta keväällä tilattavat isommat runko- ja pohjatyöt venyttävät remonttiaikataulua helposti pitkälle kesäkuun puolelle. Isompiin kunnostustarpeisiin kannattaakin perehtyä kesän aikana ja varata niihin aikaa seuraavan talvisäilytyskauden kuluessa.

”Keväällä telakka ei enää pysty ottamaan vastaan isoja lisätöitä, ja keskitymme tekemään ajoissa sovitut työt valmiiksi veneilykautta varten. Toki turvallisuuteen liittyvät työt tehdään aina ennen vesillelaskua, joten rikkinäinen läpivienti saadaan korjattua ennen vesillelaskua”, Antti Saarisalo kertoo.

”Yleistyvä malli on sopimuspohjainen palvelu, jossa telakka hoitaa veneen noston, laskun ja säilytyksen sekä sopiii työnjaosta muiden töiden ja huollon osalta. Pitkäjänteisellä sopimuksella pystytään rytmittämään telakan töitä ja myös tuuntemaan asiakkaiden veneet ja tarpeet”, Esa Vilmusenaho sanoo.

Ajolanrannassa veneilijöiden käytössä on extranet, josta sähköistä telakointisopimusta pystyy seuraamaan läpi kauden.

”Järjestelmään kirjataan myös kaikki lisätyötilaukset, joten asiakkaalla on mahdollisuus nähdä oman veneen tilanne ja kirjata itse lisätöitä”, Saarisalo kertoo.  

Perävetolaitteiden huollon laiminlyönti voi tulla kalliiksi

Vilmusenahon luettelemat läpivienteihin, polttoainejärjestelmään, jäähdytykseen ja ohjaukseen liittyvät tarkistuskohteet ovat sellaisia, jotka tyypillisesti aiheuttavat matkalla ongelmia tai jopa uppoamisriskin. Jos akussa ei ole virtaa jää vene useimmiten laituriin, mutta ohjailukyvyn tai voimansiirron menetys vesillä on todella hankala tilanne.

”Perävetolaitteiden huollon laiminlyönti on tyypillinen asia, joka voi johtaa kalliisiin vaurioihin. Vetolaitteen säännöllinen öljynvaihto on tärkeä siksikin, että samalla kontrolloidaan että tiivisteet ovat ehjiä. Valmistajien suosittelemia vaihtovälejä kannattaa noudattaa”, Vilmusenaho neuvoo.

Vetolaitteiden vauriot aiheutuvat usein rikkoutuneista paljekumeista. Tällöin nivelakselin ruostuu ja saattaa jumiutua tai perään menee vettä ja laakeri vaurioituu. Pahimmillaan vetolaitteen ja moottorin joutuu nostamaan paikoiltaan korjausta varten. 

Sisäperävetolaitteella varustetun veneen tarkastuskohteisiin kuuluvat myös ohjaushydrauliikan letkut. Samalla varmistetaan kaukohallintalaitteiden toimivuus.

”Niihin tulee helposti vuosien mittaan mekaanisia välyksiä tulee ja vaijerit voivat jumittua. Tällöin vaihde ei menekään päälle, tai menee päälle kun pitäisikin saada vaihde vapaalle.”

Tärkeimmät kohteet: polttoaine- ja jäähdytysjärjestelmä sekä läpiviennit

Vaikka moottoriin kertyy vähänkin ajotunteja on öljynvaihto vähintään kerran vuodessa tarpeen. Tärkeimpänä koneen tarkistuskohtana Vilmusenaho pitää kuitenkin polttoaine- ja jäähdytysjärjestelmää.

”Polttoainejärjestelmän suodattimet ja merivesipumppujen siipipyörät on tarkastettava ja vaihdettava ennen vesillelaskua. Ne johtavat helposti matkan tyssäämisen ja jopa moottorivaurioon”, Vilmusenaho sanoo.

Talvikauden jälkeen on käytävä läpi myös kaikki veneen läpiviennit mahdollisten pakkasvaurioiden varalta. Tähän ei Vilmusenahon kokemuksen mukaan kiinnitetä riittävää huomiota.

”Kova pakkanen on voinut vaurioittaa vesijärjestelmiä, joten niiden kunto pitää malttaa tarkistaa. Esimerkiksi merivesisihdin kansi on voinut haljeta jos sisälle on jäänyt vettä jäätymään, ja läpinäkyvän lasin halkeamaa voi olla hankala havaita”, neuvoo Antti Saarisalo.

”Myös veneen putket ja letkut on tarkastettava, sillä materiaalit tulevat tietyssä ajassa tiensä päähän. Vanha, kovettunut letku ei enää tiivisty kunnolla läpivienteihin”, Esa Vilmusenaho jatkaa.

Kesäkaudella läpiviennit on syytä sulkea aina, kun vene jää pidemmäksi aikaa laituriiin.

Veneen ollessa pukeilla tai trailerin päällä tarkastetaan vielä anodien kunto. Uhrautuvia anodeita löytyy veneen rungon lisäksi niin perämoottorista, vetolaitteesta kuin potkuristakin.

”Tässä vaiheessa anodit on helppo tarkistaa. Vaihtaminen on ajankohtaista siinä vaiheessa, kun puolet on anodin massasta on syöpynyt. Lisäksi on syytä huomioida, että järvivedessä käytetään magnesiumanodeita ja suolaisessa vedessä sinkkianodeita”, Vilmusenaho muistuttaa.

 

Saarisalo kehottaa pitämään keväällä pään kylmänä, jotta aloitetut työt maltetaan tehdä huolellisesti loppuun saakka ja veneilykesästä tulee turvallinen.

”Kesän kesän aikana havaitut puutteet ja korjauksen tarpeet kannattaa laittaa ylös muistikirjaan, jotta työt saa aloitettua heti syksyllä eikä seuraavana keväänä taas ole kiire”, Antti Saarisalo neuvoo.


Säynätsatama, Jyväskylä

Säynätsatama telakka Jyväskylä

Säynätsatama Jyväskylän saaristokaupunginosassa Säynätsalossa toimiva veneiden talvisäilytykseen keskittynyt venetelakka. Säilytystä varten on tarjolla sekä lämpimiä että kylmiä hallitiloja, katos sekä aidattu ja vartioitu ulkoalue.

Palveluihin kuuluvat kaikki veneiden kunnostus- ja korjaustyöt ja vakuutuskorjaukset sekä vaativatkin korjaus-, muutos ja asennustyöt. Veneiden kunnostuspalveluihin kuuluvat mm. vahaukset, kiillotukset, verhoilujen ja kuomujen uusiminen, lakkaukset ja maalaukset sekä lasikuituveneiden osmoosivauriokorjaukset. Säynätsatamassa on kaksi auktorisoitua venetarkastajaa, jotka tekevät veneiden kuntokartoituksia.

Säynätsatamassa on telakoituna noin 300 venettä. Talvisäilytyksen helpottamiseksi Säynätsatamassa myös valmistetaan telakointitrailereita.

Telakan välittömässä läheisyydessä on veneiden nostopaikka, betonirakenteinen veneluiska, septitankin tyhjennyspiste ja venepaikkoja lyhytaikaiseen käyttöön.

www.saynatsatama.com


Ajolanranta, Rymättylä

Ajolanrannan satama saaristomeri

Telakalla säilytetään noin 210 venettä, pääosin matkaveneitä ja purjeveneitä. Talvisäilytyskaudelle 2018–2019 Ajolanrantaan on tulossa uusi 1200 neliön lämmin säilytyshalli.

Ajolanrannassa on kesäkaudella noin 150 laituripaikkaa sekä pienimuotoinen vierassatama, jossa on kymmenkunta lyhytaikaiskäyttöön tarkoitettua venepaikkaa. Satamassa kahvila, grillikota, suihku, wc:t, pyykinpesu, laitureilla vesi, sähkö, septityhjennys.

Ajolanranta suorittaa kaikkia veneen ylläpitoon ja varusteluun liittyviä töitä. Syksyisin telakoinnin yhteydessä keskitytään  moottori- ja laitehuoltoihin, talvikaudella tehdään isompia huolto-, korjaus- ja varustelutöitä. Omana työnä tehdään mm. lasikuitukorjauksia, elektroniikka- ja sähköasennuksia, moottorikorjauksia ja -asennuksia, tiikki- ja keinotiikkiasennuksia, ruiskumaalausta sekä lasimurska- ja soodapuhalluksia. Telakan omalla kalustolla voidaan käsitellä veneitä aina 30 tonnin painoon saakka.

www.ajolanranta.fi


Telakat ja veneiden huolto ja korjauspalvelut 

Etsi venealan palveluntarjoajia Suomiveneilee.fi-sivustolta: http://www.suomiveneilee.fi/palvelut