Löydä uudet veneet, moottorit, varusteet, palvelut ja paljon muuta!

 

Tutkimukseen tissuttelijaksi

Blogi 1.4.2019

Kolme toisiinsa liittyvää ja yksi erillinen havainto ovat johtaneet erikoiseen veneilyturvallisuuden tutkimusprojektiin.

Ensimmäinen on se, että Suomessa arvioidaan olevan enemmän veneitä asukasta kohden kuin missään muussa maassa maailmalla, mahdollisesti Uutta Seelantia lukuun ottamatta. 

Veneiden lukumäärään suhteutettuna Suomi on silti veneilyonnettomuuksissa ylivoimaisesti turvallisin maa.

Ulkomailta katsoen tämä seikka näyttää erityisen merkilliseltä kun huomataan, että meillä saa ajella mitä vain venettä, ilman minkäänlaista ajokorttia ja vielä kansainvälisesti katsoen poikkeuksellisen kovassa humalassa. Täyden promillen rajaa ei sallita juuri missään maassa, jossa ylipäänsä humalassa veneilyä on rajoitettu: siinä toinen havainto.

Kolmas kohta tekee vielä vaikeammaksi ymmärtää erinomaiset turvallisuustilastomme. Vertailumaihin nähden venekalustomme on keskimäärin paljon pienikokoisempaa ja sillä liikutaan useammin huonossa kelissä kuin muualla. Syynä on yhdistelmä kesämökkiperinteitämme ja saaristomme sekä järviemme suojaisuutta. Meillä on motiivia lähteä vesille silloinkin, kun muualla perutaan piknikit ja jäädään maihin. Meidän on joko pakko palata mökiltä töihin, tai arvioimme pärjäävämme tutulla reitillä vielä melkoisessa myräkässä.

Olemme riskihakuisempia, mutta perustellusti, kun emme asu valtameren rannalla, vaan lähinnä parin keskikokoisen sisälahden laitamilla.

Kaikki edelle mainittu on jo pitkään askarruttanut veneilyturvallisuuden ammattilaisia. Mikä tekijä suomalaisissa veneilytavoissa on nostanut meidät maailman kärkisijalle?

Vuonna 2016 löydettiin vielä yksi kiinnostava tieto, täysin veneilyn ulkopuolelta. Euroopan Työterveys- ja Työturvallisuusvirasto (EU-OHSA, Bilbao) oli tutkinut eri asteisten humalatilojen vaikutusta työtapaturmiin. Havaittiin, että kansallisuuksien välillä on tilastollisesti merkittäviä eroja.

Motoristen toimintojen hallinta heikkenee länsi- ja eteläeurooppalaislla huomattavasti nopeammin, kuin itä- ja pohjoiseurooppalaisilla. Sivujuonteena muuten pääteltiin, että tässä voi olla yksi syy niin sanottujen viini- ja vodkamaiden erilaisiin juomakulttuureihin.

Viinimaiden väki alkaa kompuroida jo niin pienessä hutikassa, että yleinen paheksunta syntyy, vaikka promillet ovat vielä matalat. Vodkamaissa humaltuminen tulee näkyväksi vasta, kun juomisen lopettamisella ei enää voi pelastaa tilannetta.

EU-OHSA:n toimenkuvaan kuuluu myös huviveneilyn turvallisuus. Alkoholitutkimuksen hypoteesi päätettiin ottaa mukaan virastossa jo aiemmin valmisteltuun hankkeeseen. Siinä kartoitetaan eri EU-maiden aktiiviveneilijöiden käytännön taitoja alustensa hallinnassa ja käsittelyssä.

Tutkimus toteutetaan kuluvan vuoden aikana kaikissa unionin rannikkovaltioissa.

Kussakin maassa kootaan 50 veneilijän testiryhmä. Heidät kootaan yhden viikonlopun ajaksi suorittamaan motorisia ja kognitiivisia testejä sekä ajamaan testiratoja valvotuissa oloissa. Lisätty osio on siis se, että osa testeistä tullaan suorittamaan eri asteisissa humalatiloissa.

Suomessa testin käytännön järjestelyissä avustaa Venealan keskusliitto Finnboat. Koehenkilöiksi haetaan sekä naisia että miehiä ikäryhmistä 18-65 vuotta. Taustalla toivotaan olevan useita vuosia veneilyharrastusta. Sitä ei ole rajattu, minkä kokoisista veneistä kokemusta on.

Kiinnostuneita pyydetään ilmoittautumaan Finnboatin sihteerille linkin kautta lena(at)innboat.fi mahdollisimman pikaisesti, sillä testi pidetään jo vappua edeltävänä viikonloppuna Helsingissä.