Moottoriveneiden perustyypit

Moottoriveneet voidaan karkeasti jakaa kolmeen tyyppiin: uppoumarunkoisiin, puoliliukuviin ja liukuvarunkoisiin. Uppoumarunkoiset kulkevat enimmillään runkonopeuttaan, jonka saa laskettua osapuilleen kaavalla 2,43 kertaa vesilinjapituuden (m) neliöjuuri. Tyypillisimmillään runkonopeudet liikkuvat 6-10 solmun välillä.

Puoliliukuvat veneet kulkevat reilusti kasvatetun moottoritehon avulla noin 15-20 solmua, joskin myös niiden rungot poikkeavat jonkin verran uppoumarunkoisista veneistä.

Liukuvarunkoiset veneet kulkevat nimensä mukaisesti liukunopeuksia. Niiden pohjan muoto on suunniteltu siten, että vene nousee nopeuden kasvaessa vedessä aina vain korkeammalle, jolloin se nousee liukuun tyypillisesti noin 12-15 solmun nopeudessa ja vauhdin yläraja on useammassa kymmenessä solmussa, moottorin tehosta riippuen.

Eri veneiden mallinimet saattavat kuulostaa oudoilta ja eivät aina ihan istu edes veneen tyyppiin, mutta se johtuu yleensä valmistajan mielikuvituksesta tai sen puutteesta. Joissain tapauksissa veneen nimi pysyy samana, vaikka veneen koon kasvaessa sen käyttötarkoitus voi muuttua paljonkin. Useita malleja löytyy myös kaksirunkoisena (katamaraani) ja jopa jokunen kolmerunkoisena (trimaraani).

Avoveneet

Avoveneet ovat lähes täysin avoimia ja säälle alttiita veneitä. Ne ovat näppäriä ja helposti käsiteltäviä pienempiä veneitä. Sään varalta monista löytyy jonkinlaisia kuomuja matkustajia suojaamaan. Yksinkertaisimmillaan vene on täysin avoin ja tuhdoilla varustettu mökin soutuvene ja jos siinä on moottori, sitä ajetaan perätuhdolla istuen.

Soutuveneet ovat ylisvoimaisesti suomen yleisimpiä veneitä. Tämä johtuu kesämökkikulttuuristamme. Perinteinen savolaismallinen vene on myös kehittynyt CE -säännösten myötä hieman turvallisemmaksi. Soutuveneet sopivat hyvin kalastukseen ja verkkojen laskuun, mutta pitempiä taipaleita varten niihin saa yleisesti asennettua pienen perämoottorin.

Tuulilasivene on keulakannella ja tuulilasilla varustettu vene. Se on perinteinen ja tyypillisin moottorivenemalli, jonka suosiota ei mikään uhkaa. Vene on mainio cruisailuun ja soveltuu myös yhteysveneeksi

Pulpettivene, Sivupulpettivene, Side Console, Keskipulpettivene, Center pulpit tai Center Console, CC yms. Vuosien varrella tuulilasiveneestä on kehitetty mitä erilaisimpia veneitä moninaisiin käyttötarkoituksiin. Kehittyneemmistä ja hieman isommista löytyy ohjauspulpetti, joko sivulta, keskeltä tai molemmilta sivuilta. Nimiä niille on moneksi.

Bass-Boat on puolestaan amerikkalainen, tyypillinen kalastajille suunnattu leveä, vakaa ja matalareunainen vene.

Bow rider, BR on pienehkö avovene, jossa on pulpetti ja tuulilasi. Veneessä ei ole keulakantta, vaan sen tilalla on koko keulaosaa kiertävä penkki. Näin saadaan huomattava määrä istumapaikkoja pienehköön veneeseen.

Walkaround, WA on tyypillisesti jo hieman isompi ja sen keskikonsolia kiertää syvä, suojainen kulkutie keulaan. Nykyään Walkaround voi olla myös iso matkavene, joka on vastaavalla turvallisella tavalla ympärikäveltävissä ja joskus kulkumahdollisuus on jätetty vain toiselle laidalle.

Jettiveneet ovat yleensä vesisuihkumoottoreilla varustettuja veneitä, jotka voivat tiloiltaan olla melkein mistä vain edellisistä. Jettiveneiden suurin etu on pieni syväys sekä suojassa oleva potkurilaitteisto, joten sillä pystyy liikkumaan hyvinkin matalissa vsissä.

Launch ja Pontoon ovat uivia oleskelutiloja, joissa on runsaasti tilaa sohvilla. Usein ne on rakennettu katamaraanirungon päälle.

Retkiveneet/yhteysveneet

Retkiveneet ovat jonkinlaisella kajuutalla, keitto- ja yöpymismahdollisuudella varustettuja veneitä.

HT eli Hardtop -vene on meillä Suomessa ollut erittäin suosittu malli jo vuosikymmeniä ja se ilmestyy aina uudelleen kehitettynä takaisin markkinoille. Vene tarjoaa etuosassaan kovalla katteella suojatun tilan matkustajille. Veneen peräosa on avonainen ja katettavissa kuomulla.

Aft Cabin, AC , AK, Peräkajuuttavene on looginen jatke enemmän suojaisaa tilaa tarvitsevalle. Siinä on umpinainen suojaisa kajuutta perässä ja iso avotila edessä, joten se soveltuu hyvin tavaroiden kuljettamiseen.

Keskikajuuttavene, Center Cabin, Midcabin, MC on edellisestä kehitetty versio, jossa keskellä venettä olevan suljetun kajuutan etu- ja takapuolella on avotilat, joissa voi hyvällä säällä oleskella ja myös matkustaa.

Keulakajuuttaveneet tulevat usein Ranskasta, missä niitä käytetään pääasiassa kalastukseen. Kajuutta on aivan keulassa, jolloin koko peräosa jää avoimeksi tilaksi kalastusta varten.

Kaikkien näiden kajuuttaveneiden koot voivat vaihdella suurestikin ja samoin varustuksen taso. Tyypillisimmillään niissä on makuutilat kahdesta neljään henkilölle, kompakti keittiö ja vessa. Ne sopivat erinomaisesti sekä retki- että yhteysveneiksi.

Day Cruiser, DC , on nimensä mukaisesti tarkoitettu päiväristeilyihin ja se on tyypillinen retkivene jossa keulakannen alla on vaatimaton tila tavaroiden säilytykseen ja mahdollisesti myös vuoteille.

Cuddy Cabin, Cuddy tarjoaa keulaosassaan hieman reilummat tilat nukkumiseen ja niistä löytyy yleensä myös pieni keittiö ja vessa.

Weekender nimellä kulkevat mallit tarjoavat hieman retkiveneitä suuremmat, mukavammat ja paremmin varustellut tilat yöpymiseen ja ateriointiin. Usein näissä ja suuremmissa veneissä on toinen makuukajuutta ohjaamotilan alla.

Sport, Coupe, Gran Tourismo, GT, Convertible ovat vauhdikkaita retkiveneitä ja ne ovat saaneet myös vauhdikkaammat nimet. Yleensä niissä on yöpymistilat, pentteri ja vessa sekä tilaa oleskella ulkona.

Pilot, PH, Patrol -mallit voidaan nykyään myös lukea edelliseen luokkaan. Tyypillisimmillään ne jäljittelevät ulkomuodollaan viranomaisveneitä, kuten esimerkiksi luotsi-nimi kertoo. Nimellään ne tahtovat myös kertoa olevansa erittäin sopivia käytettäviksi huonossa säässä ja kovassa aallokossa. Isommat niistä kuuluvat selkeästi isojen matkaveneiden luokkaan.

Matkaveneet

Cabin, CAB, Cabin Cruiser ovat tyypillisiä yhdellä tai kahdella makuukajuutalla varustettuja veneitä. Tilanjaossa ovat sisätilat etusijalla. Normaalisti veneet on varustettu sisäperämoottorein.

Sedan Aft Cabin on perinteisin matkavene, jossa on isot sisätilat ja avotila on veneen perässä. Aft Cabinissä avotila on keskellä ja perässä on kajuutta kahdelle hengelle.

Cruiser on tyyppinimi perinteiselle matkaveneelle. Veneen sisätilat on suunniteltu perheen lomaveneeksi, jolla matka taittuu joutuisasti. Kajuuttoja voi olla useita.

Targa on matkavene, jossa on iso avotila, jonka etuosa muodostaa veneen ohjaamon. Ohjaamon takana on Targakaari, johon kiinnittyvällä kuomulla saadaan ohjaamo katettua suojaiseksi.

Voyager ja Motor Yacht ovat nimityksiä matkaveneille. Ne ovat tyypillisesti vakavasti otettavia matkaveneitä, joilla taittaa myös pitempiä avomeritaipaleita.

FLY, Flybridge, Skydeck ovat yläohjaamolla varustettuja veneitä. Pienimmät niistä voivat olla jopa kahdeksan metriä pitkiä ja pienempää kokoa rajoittaa painopisteen nouseminen korkealle. Yläohjaamo suuressa veneessä tarjoaa loistavat olot koko miehistölle nauttia hyvästä säästä ja vauhdin hurmasta.

Trawler, Swift Trawler ovat perinteisestä työjuhdasta kehitettyjä moderneja matkaveneitä. Usein ne ovat puoliliukuvia, mutta nykyään niitä löytyy myös liukuvarunkoisina, joissa vain nimi ja ulkomuoto kertovat alkuperäisestä ajatuksesta.

Katamaran, Cat ovat työntyneet myös moottorivenemarkkinoille ja niitä valmistetaan usein katamaraanien luvatussa maassa Ranskassa. Moottorikatamaraanien etu on sama kuin purjevenepuolellakin eli vakaus paikoillaan ja valtaisat tilat. Haittana on leveys, joka voi vaikeuttaa laituripaikan saamista. Moottorit ovat kaukana toisistaan rungoissa, joten veneet ovat erittäin helppoja pyöritellä ahtaissakin paikoissa.

Kumiveneet

Kumiveneet jaetaan kahteen päätyhmään, kovapohjaisiin RIB -veneisiin ja pehmeäpohjaisiin kumiveneisiin. RIBit voivat olla pohjaltaan joko lujitemuovia tai alumiinia, ja pohjat ovat malliltaan syviä V-pohjia, jotka kestävät erinomaisesti aallokkoa, minkä vuoksi niitä käytetään paljon viranomais- ja pelastuskalustoissa. Pehmeäpohjaiset kumiveneet voivat olla täysin pehmeäpohjaisia tai pohja voi olla jäykistetty rimoituksella, vanerilevyillä tai ilmapohjalla. Pehmeäpohjaisia käytetään yleensä isompien veneiden apujollina.

Vesijetit ovat lisänneet suosioita. Ne ovat vesien moottoripyöriä, jotka on tarkoitettu yhden tai kahden hengen kulkuneuvoiksi. Vauhtia kertyy paljon, ja sen synnyttää vesisuihkumoottori. Vesijetit ovat myös suosittuja omissa kilpasarjoissaan.

Kanootit/Kajakit ovat lisänneet suosiotaan vesiurheiluin lisäksi myös kuntoiluvälineinä. Kanootti on tyypillisimmillään niin sanottu avoin intiaanikanootti ja kajakki puolestaan on kehitetty eskimoiden perinteisistä kajakeista. Kajakit sopivat hyvin koskien laskemiseen ja merimelontaan, kun taas kanootti on enemmänkin järvikäyttöön ja suojaisemmille vesille.