Valtion viisauksia

Blogi

Onhan se tietysti totta, että Suomella menee huonommin kuin pääosalla Euroopan talouksista. Ongelmat ovat rakenteellisia, niin kuin useimmissa lausunnoissa todetaan. Kaikkien meidän tulee tavalla tai toisella osallistua maamme saattamiseen takaisin kasvu-uralle. Se tarkoittaa monesta saavutetusta edusta luopumista ja se tarkoittaa myös verojen kiristystä. Hyvä näin. Olisi kuitenkin saattanut olla perusteltua antaa jonkun tahon tutkia venerekisteriä, laskea hieman keskipituuksia ja veneiden ikärakennetta ennen kuin hallitusohjelman kiveen hakattiin ajatus huviveneverosta.  Vesillä liikkuu melkoinen määrä vanhoja puksuttajia ja paljon kovin pieniä veneitä. Näitä kesällä käyttäessään omistaja ja hänen perheensä lataavat akkujaan, jotta jaksavat talven aikana kantaa kortensa maamme hyvinvoinnin eteen. Kovasti tuntuu vaikealta ymmärtää, että vielä pitäisi maksaa käyttöveroa tuotteesta, josta on moneen otteeseen maksettu alv:t, palkkaverot ja monet muut verot. Ja lisäksi jokaisesta polttoainelitrasta valtio saa 75 %. Tämä kaikki tuotteesta, jota sitten käytetään ehkä 20 – 50 tuntia vuodessa. Jonkun verran on vielä hommia myös siinä, että tuo nykyinen venerekisteri saadaan siihen malliin, että se voisi toimia vastuullisen verottajan työn pohjana. Taitaa käydä niin, että veron keruu maksaa enemmän kuin siitä saatu hyöty.

Säästäminen on tärkeä asia.  On vain aina tärkeää pohtia onko joku säästö sellainen, joka vie tuottavuutta ja sitä kautta kääntyy työttömyyden kasvun kautta melko nopeassa tahdissa itseään vastaan. Yritysten yhteishankkeiden tuki on myös kirjattu lopetettavaksi. Tämä vuonna 1970 aloitettu tukimuoto on mahdollistanut sen, että suomalainen pk-teollisuus on yleensä päässyt maailmalle. Me olemme kaukana markkinoista ja yrityksemme ovat hyvin pieniä. Valtiolle näiden yritysten tukeminen on ollut erittäin perusteltu elinkeinopoliittinen toimi, jolla on nopea vaikutus työllisyyden ylläpitoon ja kasvuun.

1200 yritystä on allekirjoittanut vetoomuksen tukimuodon säilyttämisen puolesta ja vetoomus on luovutettu vastuuministerille. Se on otettu ystävällisen positiivisesti vastaan, mutta saa nähdä, tapahtuuko asialle mitään. Suomalaiset pk-yrittäjät (ja vähän suuremmatkin) ovat hahmotelleet esityksen, jolla tehty virhe saataisiin hallituksen kärkihankkeen muodossa korjattua. Nähtäväksi jää mihin päädytään.

Kaukonäköinen näkee muutakin kuin metsään vievän polun.

Juttu on julkaistu Finnboat News -lehden pääkirjoituksena numerossa 2/2015.