Trafi: Hellekesä nosti veneilyonnettomuudet normaalitasolle ennätysvuoden jälkeen

Ajankohtaista

Merimaisema Nauvosta

Trafi: Tammi-elokuussa veneilyonnettomuuksissa on menehtynyt ennakkotietojen mukaan 34 henkilöä, mikä on yhtä paljon kuin koko viime vuonna yhteensä. Kulunut kesä palauttikin veneilyonnettomuudet tavanomaiselle tasolle historian turvallisimman veneilyvuoden jälkeen.

”Olemme palanneet normaalikesän lukuihin veneilyonnettomuuksissa tai itse asiassa hiukan vielä keskiarvon huonommalle puolelle. Pelkästään heinäkuussa veneilyonnettomuuksissa menehtyi 14 henkilöä ja myös elokuussa onnettomuuksissa kuolleita oli tavallista kesää enemmän”, summaa yksikönpäällikkö Ville Räisänen.

”Helteisinä kesinä veneillään tietenkin sateista kesää enemmän, milloin onnettomuuksia voi tapahtua luonnollisesti myös enemmän. Turvallisuuden näkökulmasta jokaisen venereissun, myös sen nopean katiskalla käynnin, tulisi kuitenkin olla varmistettu. Pidä siis väistämissäännöt sekä hyvät merimiestavat mielessä, pelastusliivit päällä sekä hätäkatkaisija kytkettynä”, jatkaa Räisänen.

Iäkkäiden miesten osuus ja soutuveneonnettomuuksien määrä kasvoi

Suomen sisävesillä onnettomuuksissa menehtyi 27 henkilöä, merialueilla 7. Määrällisesti eniten kuolemaan johtaneita onnettomuuksia tapahtui Vuoksen vesistössä.

”Vuoksen vesistössä on menehtynyt alkuvuonna 13 veneilijää, mikä on puolet enemmän kuin yleensä ja tämä kertoo mitä todennäköisimmin siitä, että mökeillä on vietetty aikaa aktiivisesti ja järvelle on lähdetty lämpimillä säillä varomattomasti”, toteaa Räisänen.

Yleensä veneilyonnettomuuksissa menehtyneet ovat keski-ikäisiä tai iäkkäitä miehiä, tänä vuonna iäkkäiden osuus painottui tavallista enemmän. Lähes kaikki onnettomuudet johtuivat veneen kaatumisesta tai kallistumisesta ja syynä oli toimintavirhe. Sääolosuhteiden katsottiin olleen syynä kuuteen onnettomuuteen.

”Tänä vuonna kuolemaan johtaneiden soutuveneonnettomuuksien määrä on noussut aikaisemmasta ja niiden määrä on jo lähellä moottoriveneonnettomuuksien määrää. Lähes kaikissa kuolemaan johtaneissa vesiliikenneonnettomuuksissa toistuu valitettavan usein kaava, jossa matkaan lähdetään pienellä soutu- tai moottoriveneellä mökkirannasta tai illanviettopaikasta, ilman pelastusliivejä ja päihtyneenä. Tähän asenteeseen kun keksisi muutoksen, niin voisimme ensi vuonna jälleen tavoitella historian turvallisinta veneilyvuotta jopa ilman kylmien säiden apua”, kannustaa Räisänen.

Lisätietoja:
Vesiliikenneonnettomuustilastot Trafin nettisivuilla
Vesiliikenneonnettomuuksien ennakkotilasto 1-8.2018